وبلاگ

نور زرد بهتر است یا سفید؟ 6 تفاوت نور زرد و سفید

نور زرد بهتر است یا سفید؟

نور زرد بهتر است یا سفید اصلی‌ترین سؤالی بوده که در زمان نورپردازی فضاهای مختلف پیش می‌آید. یکی از شاخه‌ها و عوامل بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی، نورپردازی است. یک نورپردازی اصولی و دقیق، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در جلوه بصری و زیبایی فضاهای مختلف داشته باشد که به هیچ عنوان کتمان شدنی نیست. امروزه انواع لامپ‌ها با رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند که می‌توانند به خوبی تمام سلیقه‌ها را پوشش دهند. رایج‌ترین رنگ‌ها در میان لامپ‌های تولید شده، زرد و سفید است که در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت نور زرد و سفید برای روشنایی بپردازیم.

مزایای استفاده از محصولات روشنایی با نور زرد

در پاسخ به این سوال که نور زرد برای چشم بهتر است یا نور سفید باید بگوییم که قرار گرفتن کوتاه‌ مدت در معرض نور زرد برای چشمان شما آرامش‌ بخش‌تر است؛ اما به مدت طولانی، این رنگ می‌تواند چشمان را اذیت کند. محصولات روشنایی زرد یا آفتابی رنگ می‌توانند به فضا حالت دنج و دوستانه‌ای ببخشد که باعث به وجود آمدن یک احساس خوشایند و راحتی در افراد می‌شود. در اغلب موارد از نور زرد برای فضاهایی که نیاز به ثبات و تمرکز ذهنی دارند استفاده می‌شود. فضاهایی مانند اتاق خواب، نشیمن، اتاق مطالعه و کار با نور زرد سازگاری بهتری دارند. از آنجایی که لامپ زرد، زمینه گرمی دارد، می‌تواند باعث به وجود آمدن گرما و صمیمت در میان افراد خانواده شود.

مزایای استفاده از محصولات روشنایی با نور زرد

همچنین بخوانید: نور مناسب اتاق نوزاد

مزایای استفاده از محصولات روشنایی با نور سفید

نور سفید امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های نورپردازی شده است. نورهای سفید با شدت و ضعف‌های مختلف وجود دارند که معمولا بر روی بسته‌ بندی محصولات روشنایی نوشته شده است. نور سفید یخی که با عنوان نور طبیعی نیز شناخته می‌شود، در ترکیب با نور زرد، می‌تواند با ایجاد تعادل جذابی در فضا، یک نورپردازی بسیار متناسب و کاربردی برای شما ایجاد کند.

مزایای استفاده از محصولات روشنایی با نور سفید

محصولات روشنایی با نور سفید می‌توانند تمرکز فکری شما را تا حد زیادی بالا ببرند؛ به همین خاطر بهترین انتخاب برای محیط‌های کاری و فضاهای تجاری هستند. آشپزخانه، حمام و اتاق کار نیز از سایر فضاهایی هستند که استفاده از نور سفید در آن‌ها باعث بهبود عملکرد شما می‌شود. در زمان خرید چراغ سوله ای نیز بیشتر از نور سفید استفاده می‌شود؛ چراکه بیشترین شباهت را به نور روز داشته و گزینه بهتری است.

نور زرد بهتره یا سفید؟

به صورت کلی نمی‌توان یک جواب واحد برای اینکه نور زرد بهتر است یا سفید در نظر گرفت. هر کدام از این نورها ویژگی‌های مخصوص به خود را دنبال دارند. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا بسته به کاربردهای مختلفی که هر فضا دارد، از بین این نورها به انتخاب بپردازیم؛ به عبارت دیگر برای برخی از محیط‌ها، مانند سالن مطالعه و دفتر کار استفاده از نور زرد مناسب‌تر بوده و در برخی دیگر از محیط‌ها مانند مکان‌های تجاری و بیمارستان‌ها، باید به انتخاب نور زرد پرداخت. پس به هیچ عنوان نمی‌توان به طور قطع گفت که نور زرد بهتر است یا سفید؟

به صورت کلی اغلب متخصصان فعال در این حوزه، توصیه می‌کنند که برای کسب بهترین نتیجه، در نورپردازی فضاهای مختلف، از ترکیب دو رنگ زرد و سفید استفاده کنید تا بتوانید یک نور متعادل داشته باشید که کمترین میزان خستگی را برای چشمان شما به دنبال داشته باشد. پس لازم نیست که به دنبال یک پاسخ مشخص برای نور زرد بهتر است یا سفید باشید؛ بلکه تمرکز خود را روی ترکیب و استفاده بهینه از این نورها بگذارید. برای مثال می‌توانید از رنگ‌های آفتابی و مهتابی انواع وال واشر ال ای دی برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده کنید.

تفاوت نور زرد و سفید

حال که تا این قسمت به یک آشنایی نسبی با ویژگی‌های نور زرد و سفید و همچنین موارد کاربرد آن‌ها دست پیدا کردیم، نوبت به بیان تفاوت نور زرد و سفید می‌رسد تا شما بتوانید انتخاب نهایی خود را انجام دهید.

1- تفاوت تاثیر نور زرد و سفید بر اتمسفر فضا

لامپ با نور سفید، می‌تواند باعث ایجاد سروتونین در مغز شما شده و هوشیاری و تمرکزتان را تا حد بالایی ارتقا دهد؛ به همین دلیل از این نور در فضاهای کاری و محیط‌های مطالعاتی استفاده می‌شود. در صورتی که نور زرد می‌تواند باعث افزایش جنب و جوش و صمیمت در افراد شود. به همین دلیل از پروژکتور ال ای دی با رنگ آفتابی برای نورپردازی باغ و سالن‌های عروسی استفاده می‌شود.

2- تفاوت نور زرد و سفید از نظر کاربرد

دیگر تفاوت نور زرد و سفید مربوط به کاربرد و موارد استفاده از آن‌هاست. اغلب از نور زرد در فضاهایی مانند نشیمن، اتاق خواب و … استفاده می‌شود؛ اما نور سفید مربوط به فضاهایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق کار و مطالعه است.

تفاوت نور زرد و سفید از نظر کاربرد

3- سازگاری با چشم

نور سفید در طیف رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل کمترین آسیب و خستگی را برای چشمان شما به دنبال دارد. در حالی که استفاده طولانی مدت از نور زرد، می‌تواند باعث بروز خستگی در چشمان شما شود. پس در پاسخ به سؤال نور زرد برای چشم بهتر است یا نور سفید، می‌توانیم به نور سفید اشاره کنیم.

4- مطابقت با مد روز

نور زرد را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین نوع نورپردازی در خانه‌های قدیمی معرفی کرد. در حالی که نور سفید را در دسته نورپردازی‌های مدرن و جدید قرار می‌دهند. به همین دلیل طرفداران سبک مدرن در پاسخ به سوال نور زرد بهتر است یا سفید، بیشتر تمایل به رنگ نور سفید دارند.

همچنین بخوانید: ایده های نوین نورپردازی خطی

5- تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون

استفاده از نور سفید در فضاهای مختلف، می‌تواند باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا شود؛ در حالی که استفاده از نور زرد، چنین حالتی ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که امروزه اکثر خانه‌ها در متراژ کوچک‌تر از سال‌های گذشته ساخته می‌شوند، نور سفید بیشتر در دکوراسیون آن‌ها استفاده می‌شود.

تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون

6- میزان روشنایی

نور سفید روشنایی به مراتب بیشتری از نور زرد ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل در مکان‌هایی مانند اتاق خواب که نیاز به یک نور ملایم دارند، از این نور استفاده نمی‌شود. به کار بردن نور سفید در اتاق‌خواب‌ها، می‌تواند باعث بروز اختلال در خواب شود.

سخن پایانی

تفاوت نور زرد و سفید بسیار بوده و شما باید از بین آن‌ها با توجه به این تفاوت‌ها انتخاب کنید. در قسمت‌های قبل به صورت کلی به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این دو نور پرداختیم تا شما بتوانید بسته به شرایط موردنظر خود، به سؤال نور زرد بهتر است یا سفید بپردازید. بهترین حالت برای نورپردازی، ترکیب این دو نوع نور و رسیدن به یک حالت متعادل است. شما می‌توانید با انواع چراغ خطی، هالوژن‌ها، لامپ‌های ال ای دی و سایر منابع نوری، یک نور متعادل و مناسب برای فضاهای مختلف طراحی کنید.

سؤالات متداول

نور زرد برای چشم بهتر است یا سفید؟

از آنجایی که نور سفید در محدوده نور خنثی قرار می‌گیرد، باعث خستگی چشم نشده و آسیبی به آن نمی‌رساند؛ اما استفاده طولانی‌ مدت از نور زرد، می‌تواند باعث خستگی در چشم شود.

نور زرد بهتره یا سفید؟

ابتدا باید به محیط موردنظر توجه داشته باشید و سپس نور متناسب و موردنیاز آن را انتخاب کنید؛ اما اگر بخواهیم به صورت کلی به معرفی بهترین نور بپردازیم، باید بگوییم که بهترین نور، ترکیب متعادل و متناسب نور زرد و سفید برای هر محیط است.

برای افزایش تمرکز از چه نوری باید استفاده کرد؟

نور سفید می‌تواند تمرکز را در افراد مختلف افزایش دهد؛ به همین دلیل از آن در اتاق‌های مطالعه، محیط‌های کاری، تجاری و ... استفاده می‌شود.

4.7/5 - (42 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.