وبلاگ

تونل نوری چگونه ساخته می شود؟

تونل نوری چگونه ساخته می شود؟

یکی از جدیدترین المان‌ها در نورپردازی شهری، تونل نوری است. تونل نوری را می‌توانیم یک ترکیب کامل از مجموعه علم برق، الکترونیک و جلوه‌های هنری بدانیم که ناشی از خلاقیت است. در ادامه با دایانو همراه باشید تا به صورت کامل به آموزش ساخت تونل نور و تمام نکات موجود در این راستا بپردازیم.

تونل نور چیست؟

تونل نور چیست؟

تونل نوری را می‌توانیم یک سبک خلاقانه و جدید از نورپردازی در سطح شهر بدانیم که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار تونل نوری از یک سازه فلزی تشکیل شده که در نهایت با استفاده از انبوهی چراغ‌ها و ریسه‌های مختلف به صورت کامل پوشیده می‌شود. این مدل نورپردازی در محیط‌های مختلفی مانند پارک‌ها، محیط بازی کودکان، پیاده‌روها، ورودی هتل و تالار و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. به غیر از جلوه دکوراتیو این تونل‌ها، می‌توان از آن‌ها را روشنایی محیط به شیوه‌ای نوین و منحصر به فرد هم استفاده کرد. از آنجایی که این المان‌ها معمولا با جلب توجه بیننده همراه هستند، می‌توانند انتخاب خوب و بهینه‌ای برای تبلیغات در زمینه‌های مختلف باشند.

این صفحه را هم ببینید: فروش انواع مبلمان شهری

انواع تونل نوری

در روند ساخت نسل‌های قبلی تونل نوری، معمولا از المان‌های مختلفی مانند لامپ‌های رشته‌ای، نئونی و یا مهتابی استفاده می‌شد. معایب استفاده از این المان‌ها به مراتب بیشتر از مزایای آن‌ها بوده و همین موضوع باعث شده تا امروزه منسوخ شوند. برای مثال این لامپ‌ها حرارت زیادی تولید کرده، طول عمر کمی داشته و مصرف برق بالایی دارند. به همین دلیل در طراحی مدرن تونل نوری از لامپ‌ها و ریسه‌های ال ای دی استفاده می‌شود که هیچ کدام از معایب قبلی را ندارند. از این رو انواع تونل نوری، بر اساس مدل‌های مختلف ال ای دی به کار برده در آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند که به شرح زیر هستند.

ال ای دی سوزنی ضد آب

یکی از دسته‌بندی‌های تونل نوری، با استفاده از ال ای دی‌های سوزنی ضد آب ضمانت دار طراحی و ساخته می‌شوند. از ویژگی‌های این محصولات می‌توانیم به مقاومت در برابر رطوبت هوا، بارندگی، اشعه‌های مضر نور، کشش و همچنین ایمنی بسیار بالا، تنوع گسترده در رنگ، امکان سفارشی سازی طولی و … اشاره کنیم. این ریسه‌ها به راحتی نصب شده و می‌توان آن‌ها را تا طول 150 متر به یکدیگر متصل کرد.

ریسه ال ای دی شلنگی

یکی دیگر از انواع تونل نوری که حتما در سطح شهر هم مشاهده کرده‌اید، ریسه ال ای دی شلنگی هستند. این محصولات عموما در دو مدل فول کالر ریتمی و تک رنگ اجرا می‌شوند. در مدل ریتمی، رنگ و حالت نورپردازی با استفاده از ریموت کنترل قابل تنظیم بوده و کاربر می‌تواند در بهترین حالت آن را قرار دهد. این مدل هزینه بیشتری نسبت به مدل تک رنگ ساده دارد. از این رو اگر به دنبال طراحی و تهیه یک تونل نوری کم هزینه و در عین حال زیبا هستید، مدل ریسه شلنگی و تک رنگ، می‌تواند انتخاب خوب و مناسبی برای شما محسوب شود.

ریسه ال ای دی شلنگی

همچنین بخوانید: قیمت ریسه نئون فلکسی

تونل نوری با ال ای دی حبابی

این مدل از ریسه‌های ال ای دی معمولا با عنوان ریسه حبابی هم شناخته می‌شوند. این محصولات عموما در نورپردازی شهری مورد استفاده قرار گرفته و امکان سفارشی سازی طولی و تراکمی آن‌ها به سادگی وجود دارد. از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌توانیم به مقاومت بالا، طول عمر زیاد، تنوع رنگی بالا و … اشاره کنیم.

ریسه نوری ال ای دی پیکسلی

یکی دیگر از انواع تونل نوری، ال ای دی‌های پیکسلی هستند که جذابیت منحصر به فرد خود را دارند. افکت‌های نوری این مدل ال ای دی‌ها بسیار گسترده بوده و کاربر می‌تواند بنا به سلیقه خود آن‌ها را تنظیم کند. اجرای تونل با این مدل ال ای دی، سختی‌های مخصوص به خود را دارد؛ اما نتیجه کار بسیار زیبا و متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که کاربرد اصلی این ریسه‌ها در تابلوسازی بود‌ه و همین موضوع باعث شده تا طول آن‌ها حداکثر 3 متر باشد.

ریسه نوری ال ای دی پیکسلی

دسته‌بندی‌های دیگری هم این روزها برای تونل نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند که در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

انواع تونل نوری بر اساس شکل ظاهری انواع تونل نور بر اساس افکت نورپردازی
دایره‌ای

قلبی

چندضلعی

سفارشی

اشکال نامنظم و شکسته

ثابت

موزیکال

اجزای اصلی تونل نوری

پیش از اینکه به سراغ آموزش ساخت تونل نور برویم؛ لازم است تا با اجزا و بخش‌های اصلی این مدل المان نوری آشنا شویم. این تونل‌ها از دو بخش اصلی و اساسی تشکیل شده‌اند که به شرح زیر هستند.

سازه یا استخوان بندی تونل نوری

سازه یا همان استخوان‌بندی مجموعه در اشکال مختلفی طراحی شده و معمولا در روند ساخت آن از آهن یا آلومینیوم استفاده می‌شود. صفحات فلزی از همین جنس هم برای اتصال این سازه به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل این ساختار تا حد زیادی به فضای مورد نظر و سلیقه کارفرما وابسته بوده، اما نوع ریسه‌های ال ای دی انتخاب‌شده هم می‌تواند بر روی این موضوع اثرگذار باشد.

منابع روشنایی

بخش دیگر این تونل‌ها، مربوط به منابع روشنایی بوده که باید بر اساس تشخیص و ایده طراح، بودجه در دسترس و نوع فضا انتخاب شود. در بخش‌های قبلی با اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ریسه‌های ال ای دی آشنا شدیم. شما می‌توانید بر اساس شرایط موجود و در نظر گرفتن فاکتورهای موثر، بهترین گزینه را از میان انواع ریسه‌ها انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

آموزش ساخت تونل نور

نحوه ساخت تونل نوری چگونه است؟

ساخت تونل نوری در واقع یک فرایند تخصصی و مهندسی‌شده است و توصیه می‌کنیم که زیر نظر افراد متخصص در این حوزه انجام شود. مراحل ساخت تونل نور عبارتند از:

  • در اولین قدم کارشناس فعال در این حوزه باید محل را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن بهترین نوع لامپ و سبک طراحی و همچنین مدل نهایی را انتخاب کند.
  • سپس باید فضاسازی و سازه فلزی اصلی بر اساس همان محل مورد نظر ساخته شود. در برخی از مواقع ممکن است محل اجرای تونل نوری بر اساس نظر کارشناس تغییر کند.
  • بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، باید ریسه‌های ال ای دی انتخاب شده نصب شوند. در برخی از موقعیت‌ها ممکن است نیاز به حفاظ یا توری برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به تونل مورد نظر هم وجود داشته باشد.
  • در نهایت باید کنترلرها و ریموت‌هایی که برای تنظیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، نصب شوند. با کمک این ریموت ها می‌توان اقدام به تغییر رنگ و شدت نور ریسه ال ای دی نمود.

سخن پایانی

یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین المان‌های نورپردازی شهری، تونل نوری است. تونل‌های نوری کاربردهای بسیار متعددی داشته و علاوه بر محیط شهر، در هتل‌ها، ورودی مراکز خرید، هتل‌ها، تالار و حتی باغ‌ها و فضاهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بخش‌های قبلی به معرفی انواع ریسه‌های مختلف برای ساخت این المان‌ها، اجزای اصلی به کاربرده در آن‌ها و همچنین آموزش ساخت تونل نور پرداختیم. برای خرید وسایل ساخت و نصب این تونل‌ها می‌توانید با دایانو تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین گزینه برای منابع روشنایی در تونل نوری کدام است؟

ریسه های نوری ال ای دی در مدل‌های مختلف، به عنوان بهترین گزینه برای ساخت تونل نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخش‌های اصلی تونل نوری کدم‌اند؟

این تونل‌ها از دو بخش سازه فلزی از جنس آلومینیوم یا آهن و منابع روشنایی که همان ریسه‌های ال ای دی هستند، تشکیل شده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.