وبلاگ

چگونه برق خانه را رایگان کنیم؟

چگونه قبض برق را رایگان کنیم

یکی از خبرهای جدیدی که توسط سخنگوی صنعت برق کشور منتشر شده، این است که شما می‌توانید با رعایت کردن شرایط خاصی، قبض برق خانه خود را رایگان کنید. اما این شرایط چه چیزهایی هستند و چگونه می‌توان قبض برق خانه را صفر کرد؟ با ما در این مقاله از دایانو همراه باشید تا به این سوال که چگونه قبض برق خانه را رایگان کنیم پاسخ دهیم.

شرایط رایگان شدن قبض برق خانه

برای اینکه قبض برق خانه شما رایگان شود، باید یک سری شرایط داشته باشید که عبارتند از:

مصرف برق در زیر الگوی تعیین شده

اولین شرط این است که مصرف برق شما زیر الگوی مشخص شده توسط اداره برق باشد؛ یعنی شما نباید از این الگو بیشتر مصرف کنید. الگوی مصرف برق در ابتدای هر سال مشخص خواهد شد و برای 6 ماهه نخست سال با 6 ماهه دوم متفاوت است. علاوه بر این، بسته به گرم بودن یا سرد بودن آب و هوای منطقه، میزان الگوی مصرف متفاوت است؛ به همین دلیل برای اطلاع از آن باید به سایت اداره برق منطقه یا استان خودتان مراجعه کنید.

کم شدن مصرف نسبت به دوره مشابه

کم شدن مصرف نسبت به دوره مشابه از شرایط رایگان شدن قبض برق خانه

شرط دوم برای رایگان شدن قبض برق خانه این است که میزان مصرف شما در مقایسه با مقدار مصرف در زمان مشابه سال گذشته، کاهش پیدا کرده باشد. در غیر این صورت، حتی اگر نسبت به الگوی مصرف کمتر هم مصرف کرده باشید، قبض برق رایگان شامل حالتان نخواهد شد.

میزان صرفه جویی در مصرف برق

مبلغ قبض برق شما معمولا بر اساس کیلووات ساعت محاسبه خواهد شد و شما باید یک هزینه مشخصی را به ازای هر واحد پرداخت کنید. حال اگر در مصرف برق خانه صرفه جویی کنید، مقدار برق صرفه جویی شده در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته محاسبه شده و هزینه آن بر همین اساس تعیین خواهد شد. در نتیجه شما این مقدار از اداره برق بستانکار هستند؛ حال اگر این مقدار بستانکاری نسبت به هزینه برق مصرفی شما بیشتر بوده یا مساوی باشد، قبض برقتان رایگان خواهد شد.

برای مثال فرض کنید که شما در بازه دو ماهه سال 1402 به مقدار 250 کیلووات برق مصرف کرده‌اید و باید 25 هزار تومان بپردازید. این در حالی است که سال گذشته در همین هنگام، 300 کیلووات مصرف برق داشته اید؛ یعنی حدود 50 کیلووات صرفه جویی کرده‌اید. اما هزینه این 50 کیلووات برابر 5 هزار تومان است؛ در نتیجه قبض برق شما رایگان نخواهد شد و تنها این مبلغ از آن کم می‌شود.

توصیه هایی برای رایگان شدن قبض برق خانه

اگر می‌خواهید به این سوال پاسخ دهید که چگونه برق خانه را رایگان کنیم، بهتر است تغییرات زیر را در سیستم برقی خود ایجاد نمایید تا هزینه‌های شما به طور قابل توجهی کم شوند.

استفاده از محصولات روشنایی ال ای دی

محصولات روشنایی ال ای دی یکی از کم مصرف‌ترین انواع محصولات روشنایی هستند که می‌توانند تاثیر زیادی بر روی هزینه‌های برق مصرفی شما داشته باشند. این محصولات روشنایی نور بیشتری در مقایسه با لامپ‌های معمولی دارند و در نتیجه نیاز به تعداد کمتری برای رسیدن به سطح دلخواه روشنایی است.

کم شدن مصرف برق نسبت به دوره مشابه از توصیه های رایگان شدن قبض برق خانه

همچنین طول عمر بیشتری داشته و در اثر کهنه شدن، مصرف برق را افزایش نمی‌دهند. شما می‌توانید برای خرید انواع محصولات روشنایی ال ای دی با فروشگاه اینترنتی دایانو تماس بگیرید.

عدم استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف برق

شما باید بسته به فصلی که در آن هستید، ساعات اوج مصرف برق را بدانید تا وسایل پرمصرف را در این ساعت‌ها به برق نزنید. برای مثال جاروبرقی نکشید یا لباسشویی را در این ساعت‌ها روشن نگذارید. به این ترتیب می‌توانید از مزایای قبض برق رایگان برای مشترکین خانگی استفاده کنید.

استفاده از کولر های گازی اینورتردار

برای کم شدن مصرف برق توصیه می‌شود که کولر گازی خود را به اینورتر مجهز کنید تا به صورت هوشمند، دمای اتاق را تنظیم کرده یا موتور کولر را خاموش و روشن کند.

استفاده از کولر های گازی اینورتردار یکی از توصیه های رایگان شدن قبض برق خانه

معمولا کولرهای گازی مدل جدید در مقایسه با کولرهای آبی مصرف کمتری دارند و می‌توانند دما را بر روی 24 یا 25 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارند.

سخن پایانی

در این مقاله از دایانو به این سوال پاسخ دادیم که چگونه برق خانه را رایگان کرده یا حتی از اداره برق پاداش بگیریم؟ در صورتی که ما به التفاوت قبض برق مصرفی شما با میزان صرفه جویی شده زیاد باشد، ممکن است علاوه بر رایگان شدن قبض برق، یک هدیه هم از اداره برق بگیرید. بنابراین توصیه‌هایی را که در این مقاله به شما کرده‌ایم جدی بگیرید و با تعویض محصولات روشنایی خود، مقدار زیادی از مصرف برق را کاهش دهید.

سوالات متداول

چرا قبض برق صفر میاد؟

دلیل صفر شدن قبض برق این است که ما به التفاوت هزینه برق مصرفی و برق صرفه جویی شده، زیاد است؛ یعنی هزینه برق صرفه جویی شده به گونه‌ای است که برق مصرفی را به خوبی پوشش می‌دهد.

چطور هم برق مصرف کنیم و هم پاداش بگیریم؟

برای رسیدن به این هدف، باید توصیه‌هایی را که در این مقاله به شما ارائه دادیم، کاملا رعایت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.