وبلاگ

9 نکته مهم در نورپردازی اداری و دفتر کار

9 نکته مهم در نورپردازی داخلی دفتر کار و محیط اداری

رعایت نکات مهم نورپردازی اداری می‌تواند تا حد زیادی بازدهی را افزایش دهد. زیرا دفتر کار جایی است که شما زمان زیادی را در آن می‌گذرانید و محلی برای ارتباط با مشتریان شما است. به همین دلیل نورپردازی محل کار باید به‌گونه‌ای باشد که هم نور کافی را برای شما فراهم کند؛ هم جذابیت خاصی را برای جذب مشتریان به محیط ببخشد. رعایت اصول نورپردازی داخلی دفتر کار می‌تواند بهره‌وری و سطح انرژی کارکنان را تا حد زیادی بهبود ببخشد. بنابراین قبل از خرید یا نصب هر نوع از تجهیزات روشنایی، لازم است که به این 9 نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

1_ رعایت استاندارد روشنایی در نورپردازی اداری

کم‌نور بودن محیط کار باعث می‌شود که کارکنان خیلی سریع خسته شوند و نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. از سوی دیگر روشن بودن بیش از حد محیط هم می‌تواند فشار زیادی را به چشمان وارد کرده و باعث ایجاد میگرن و سردرد شود. به همین دلیل یکی از نکات مهم در نورپردازی اداری، رعایت نور استاندارد اتاق کار است که در هر متر مربع، بیشتر از 500 لومن روشنایی نیاز نخواهد داشت. با توجه به این استاندارد، برای یک فضای 12 مترمربعی، یک لامپ رشته‌ای 35 واتی کفایت می‌کند.

همچنین بخوانید: فرمول محاسبه میزان روشنایی یک فضا

انواع نورپردازی محیط اداری را بشناسید

2_ انواع نورپردازی اداری را بشناسید

برای اینکه بتوانید نکات مهم نورپردازی اداری را رعایت کرده و بهترین لامپ‌ها و تجهیزات روشنایی را برای نورپردازی محل کار خود انتخاب کنید؛ باید با انواع نورپردازی در این محیط آشنا باشید. رایج‌ترین انواع نورپردازی در محیط‌های اداری از قرار زیر هستند:

نورپردازی همه طرفه

در نورپردازی همه طرفه از لامپ‌های سقفی و لوسترها برای روشن کردن تمام قسمت‌های فضای داخلی استفاده می‌شود. در زمان استفاده از این شیوه باید مراقب انعکاس نور و ایجاد سایه باشید.

استفاده از نور غیر مستقیم

نورهای غیر  مستقیم در نورپردازی محل کار معمولا به صورت مخفی کار می‌شوند؛ به همین دلیل انعکاس یا سایه ایجاد نمی‌کنند و کمترین خستگی را برای چشم به دنبال دارند. برای پیاده‌سازی این شیوه نورپردازی، پیشنهاد ما خرید چراغ خطی است که می‌توانید آن را به صورت توکار مورد استفاده قرار دهید.

نورپردازی وظیفه‌ ای

در این شیوه نورپردازی اداری، تنها بخش خاصی از محیط نیاز به نور دارد. برای مثال می‌توانید یک پنل سقفی را در بالای میز یک کارمند نصب کنید یا اینکه از چراغ مطالعه استفاده کنید. البته استفاده از چراغ سقفی پیشنهاد بهتری است؛ زیرا سایه کمتری تولید می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این شیوه نورپردازی، می‌توانید اطلاعات تکمیلی را با مطالعه مقاله پنل سقفی چیست به دست آورید.

نورپردازی تاکیدی

از این شیوه نورپردازی در محیط‌های اداری، برای تاکید بر روی یک بخش خاص استفاده می‌شود. برای مثال می‌توانید نورها را با زاویه مشخص، بر روی تابلوهایی بتابانید که گواهینامه‌ها و افتخارات اداره یا شرکت شما را نشان می‌دهند. در این موارد خرید وال واشر اس ام دی پیشنهاد می شود.

ایجاد نور یکنواخت در محیط اداری

3_ ایجاد نور یکنواخت در محیط

یکی دیگر از نکات مهم در نورپردازی محل کار که باید در نورپردازی داخلی دفتر اداری در نظر داشته باشید؛ این است که باید مقدار برابری از روشنایی را در قسمت‌های مختلف ایجاد کنید. به همین دلیل خرید پنل سقفی در این موارد بهترین گزینه است. شما می‌توانید این چراغ‌های LED را در فاصله‌های مشخصی نصب کرده و به این ترتیب نور کاملا یکنواختی را در سرتاسر محیط ایجاد نمایید. به علاوه استفاده از این چراغ‌ها، میزان سایه را به حداقل خواهد رساند و دید را بهبود می‌بخشد.

4_ انتخاب لامپ مناسب برای نورپردازی دفتر کار

امروزه امکان خرید انواع تجهیزات روشنایی برای نورپردازی داخلی دفتر کار فراهم شده است؛ اما آیا همه این موارد گزینه مناسبی برای شما هستند؟ بهترین گزینه برای انجام این کار، خرید چراغ‌های ال ای دی است. این نوع از چراغ‌ها شدت نور بسیار خوبی دارند که به مرور زمان کاهش پیدا نمی‌کند. به علاوه تا مدت‌ها می‌توانید بدون نیاز به تعمیر یا تعویض از آن‌ها استفاده کنید. از سوی دیگر مصرف انرژی لامپ‌های ال ای دی پایین است و باعث گرم شدن محیط نخواهند شد.

همچنین بخوانید: مقایسه لامپ های smd و led و cob

از رنگ‌های مناسب در طرح نورپردازی خود استفاده کنید

5_ از رنگ‌های مناسب در طرح نورپردازی اداری خود استفاده کنید

یکی دیگر از نکات مهم نورپردازی اداری استفاده از رنگ‌های گرم مانند نارنجی یا زرد، باعث تمدد اعصاب می‌شود. اما اگر به دنبال رنگی می‌گردید که به افزایش تمرکز در حین کار کمک کند؛ پیشنهاد دایانو، نورهای سرد مانند آبی یا یک نور خنثی مانند سفید است. برای اصلاح رنگ و دما در نورپردازی دفتر کار خود، بهتر است از نورهای اصلاحی و ترکیب رنگ‌های زرد و سفید استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف، پیشنهاد ما به شما خرید وال واشر ال ای دی است. این دست از چراغ‌ها دارای رنگ‌های متنوعی هستند و می‌توانید آن‌ها را به راحتی در هر قسمتی از دفتر کار خود نصب کنید. به این ترتیب ضمن کاهش دادن سایه‌ها، نور ناشی از دستگاه‌های الکترونیکی را هم به تعادل برسانید.

6_ استفاده از نورطبیعی در نورپردازی محل کار

یکی از نکات مهم نورپردازی اداری استفاده از نور طبیعی است. این کار می‌تواند به افزایش بهره‌وری کارکنان کمک زیادی کند. اما اگر به دلیل موقعیت دفتر کار خود نمی‌توانید از پتانسیل‌های نور طبیعی بهره بگیرید؛ می‌توانید از نورهای جایگزین استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از ال ای دی‌هایی با دمای بین 5000 تا 7000 کلوین بهره بگیرید.

منع استفاده از لامپ های فلورسنت در محیط اداری

7_ از لامپ‌های فلورسنت استفاده نکنید

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای کاهش هزینه‌های مصرف برق خود، از چراغ‌های فلورسنت در نورپردازی داخلی محیط اداری استفاده می‌کنند. اما از نکات مهم در نورپردازی محل کار این است که به سراغ این گزینه‌ها نروید. این چراغ‌ها معمولا نورهای زننده‌ای دارند و می‌توانند به چشمان افراد آسیب بزنند یا باعث اختلال در تمرکز شوند.

8_ محل دقیق نصب لامپ‌ها را مشخص کنید

یکی از مواردی که باعث می‌شود نورپردازی اداری بازدهی کافی را نداشته باشد؛ انتخاب اشتباه محل نصب چراغ‌ها است. تعیین محل نصب چراغ‌ها، علاوه بر اینکه به پخش یکنواخت نور در محیط کمک می‌کند؛ از نظر ایمنی هم بسیار اهمیت دارد.

9_ ارتفاع سقف را در نورپردازی محل کار در نظر بگیرید

از دیگر نکات مهم در نورپردازی محل کار توجه به ارتفاع سقف است. اگر محل کار شما سقف بلندی دارد؛ برای بهبود نور بهتر است از پنل‌های سقفی آویز استفاده کنید. به این ترتیب فاصله منبع نور تا میزهای کار کمتر می‌شود و بیشتر می‌توان از نور استفاده کرد. همچنین در محیط‌هایی با سقف کوتاه، استفاده از نورهای مخفی بهترین گزینه برای شما است.

جمع‌ بندی

نورپردازی اداری نه تنها به زیبایی محیط کمک می‌کند؛ بلکه یک اصل مهم در حفظ تمرکز و افزایش بازدهی کارکنان است. به همین دلیل برای اجرای بهتر طرح‌های نورپردازی، باید نکات مهم در نورپردازی اداری در نظر داشته باشید که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم. باید دقت کنید که همواره تجهیزات روشنایی باکیفیتی را تهیه کنید که شدت نور خوب و طول عمر زیادی دارند. ما در دایانو انواع تجهیزات روشنایی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت، به شما ارائه می‌دهیم.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.