وبلاگ

راهنمای نورپردازی پارکینگ و بهترین لامپ برای آن

راهنمای نورپردازی پارکینگ و بهترین لامپ برای آن

امروزه با افزایش خودروها، بیشتر ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی دارای پارکینگ هستند. پارکینگ‌ها به طور کلی به دو دسته مسقف و روباز تقسیم می‌شوند. در طراحی این محیط باید اصول و نکاتی را در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها نورپردازی پارکینگ است. با استفاده از نورپردازی در پارکینگ‌ها، امنیت آن فضا را تضمین می‌کنیم که افراد گوناگون بتوانند به راحتی از آن محیط استفاده لازم را ببرند. نورپردازی مناسب باعث می‌شود علاوه بر روشن کردن پارکینگ، محیط زیباتر به نظر برسد. در این مقاله از دایانو می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین اصول و ویژگی‌های نورپردازی پارکینگ با شما صحبت کنیم.

ویژگی های نورپردازی پارکینگ

نورپردازی پارکینگ باید به صورتی باشد که کل فضای پارکینگ را در بر بگیرد؛ در نتیجه رانندگان به طور واضح دید خوبی داشته باشند. نورپردازی پارکینگ‌ها باید دارای ویژگی‌های درست و معقولی باشند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویژگی های نورپردازی پارکینگ

  • نور باید به طور یکنواخت کل فضای پارکینگ را در بر بگیرد
  • میزان و شدت روشنایی باید به اندازه کافی بوده که اصولا بین 50 تا 100 لوکس باشد
  • مدت زمان روشنایی کل پارکینگ کوتاه باشد
  • هیچ نقطه تاریکی در پارکینگ نباشد
  • علائم هشدار دهنده و راهنما در معرض دید باشند

مهم‌ترین اصول و استانداردهای نورپردازی پارکینگ

اصول نورپردازی پارکینگ به کسانی که می‌خواهند طبق نیاز خود از نورپردازی پارکینگ استفاده کنند کمک می‌کند. نورپردازی پارکینگ دارای اصول و استانداردهای متفاوتی است که می‌توان چند نمونه را نام برد.

ابعاد پارکینگ

برای نصب چراغ پارکینگی باید ابعاد پارکینگ را در نظر داشته باشید تا بتوانید چراغ‌ها را در فاصله مناسب نصب کنید. بر اساس اصول استاندارد، فاصله چراغ‌های نصب شده در سقف پارکینگ باید حدود 1 تا 1.5 متر از هم باشد.

انتخاب لامپ

انتخاب لامپ، از مهم ترین اصول و استانداردهای نورپردازی پارکینگ

این ویژگی یکی از مهم‌ترین اصول در نورپردازی پارکینگ‌ها محسوب می‌شود. می‌توان با استفاده از جدیدترین مدل‌ها هم جلوه زیبایی به پارکینگ داده و هم در انرژی صرفه‌جویی کرد. معمولا برای نورپردازی پارکینگ از چراغ‌هایی مانند پروژکتورهای ضد گرد و غبار یا چراغ‌های سوله‌ای استفاده می‌شود.

میزان نور محیط

میزان نور محیط بر اساس جدول استاندارد روشنایی تعیین خواهد شد که می‌توانید در مقاله لومن لامپ چیست آن را مطالعه کنید. معمولا میزان روشنایی کافی برای ایجاد دید مناسب در پارکینگ برابر 50 تا 100 لوکس است.

شار نوری

در نورپردازی‌های پارکینگ مسکونی باید به مقدار لازم از شار نوری در پارکینگ استفاده کرد. محیط پارکینگ نباید خیلی روشن یا خیلی تیره باشد. ایجاد شار نوری در نورپردازی پارکینگ‌های مسکونی باعث افزایش امنیت در آن محیط می‌شود، مخصوصا در پارکینگ‌های عمومی که رفت و آمد در آن‌ها زیاد است.

کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی، از اصول و استانداردهای نورپردازی پارکینگ

استفاده از وسایلی که در انرژی صرفه‌جویی می‌کنند، باعث افزایش عمر لامپ‌ها در نورپردازی‌ها می‌شود. برای صرفه جویی در انرژی بهتر است از لامپ‌هایی با پاور فاکتور مناسب استفاده کنید. همچنین استفاده از حسگرها به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند که با استفاده از سنسورهای حرکتی و انواع دیگری از سنسورها می‌توانید به تنظیم نورپردازی در محیط‌های مختلف کمک کنید.

میزان روشنایی پارکینگ بر حسب لومن

محاسبه نور که بر اساس سازمان مهندسی نور محاسبه شده و از اهمیت زیادی برخوردار است. برای نورپردازی پارکینگ‌های مسکونی یا تجاری باید به مقدار لازم در آن از روشنایی استفاده کرد. اصولا در نورپردازی پارکینگ‌های مسکونی از 50 لومن بر فوت مربع استفاده می‌شود. در صورتی که در مراکز تجاری، 300 لومن بر فوت مربع توصیه می‌گردد.

مرز دیوار با نورپردازی پارکینگ

مشخص کردن مرز دیوارها با ستون پارکینگ به دو دلیل انجام می‌شود؛ یکی فضا را زیباتر می‌کند و دیگری محیطی با امینت بالا به وجود می‌آورد. با استفاده از تجهیزات لازم این کار را می‌توان به بهترین نحو ممکن انجام داد. معمولا فاصله چراغ‌های سقفی تا مرز دیوارها باید حدود 0.5 متر باشد؛ همچنین چراغ‌های دیواری پارکینگ هم باید در ارتفاع حدودا دو تا دو و نیم متری نصب شوند.

نورپردازی قسمت های مختلف پارکینگ

پارکینگ از قسمت‌های مختلفی به وجود آمده است؛ برای مثال ورودی پارکینگ نیاز به نور کمتری دارد. اما در راهروهایی که خودروها برای رفتن به محل پارک تردد می‌کنند، نیاز به نور بیشتری است. همچنین محل پارک خودرو هم معمولا نیاز به نور کمتری خواهد داشت و از لامپ با توان کمتری در آن استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی استانداردهای نورپردازی قسمت‌های مختلف پارکینگ می‌پردازیم.

نورپردازی در قسمت ورودی

نورپردازی در قسمت ورودی پارکینگ

ورودی پارکینگ ابتدایی‌ترین مکانی است که همه افراد با آن برخورد می‌کنند. پس باید با بهترین شکل آنجا را نورپردازی کرد؛ در این مکان معمولا نورپردازی تزیینی انجام می‌شود. معمولا توصیه می‌شود برای این بخش از چراغ‌هایی با CRI بالاتر از 80 استفاده شود.

نورپردازی در ستون‌های پارکینگ

چنانچه نورپردازی پارکینگ شار بالایی نداشته باشد، توصیه می‌شود که از ریسه‌های ال ای دی و یا چراغ‌های خطی در قسمت ستون‌ها و دیوارها استفاده شود. این چراغ‌های دیواری به گونه‌ای باید نصب شوند که باعث اذیت و خستگی چشم راننده و افراد حاضر در پارکینگ نشوند. اگر می‌خواهید پارکینگ مدرن زیبایی را ایجاد کنید، بهتر است از چراغ‌های دیواری پارکینگ که دکوراتیو و ریسه‌های شلنگی هستند، به عنوان نور مخفی در دیوارها استفاده کنید.

نورپردازی در سقف پارکینگ

نورپردازی در سقف پارکینگ

این نوع نورپردازی یکی از مهم‌ترین قسمت نورپردازی را در برمی‌گیرد؛ زیرا بهترین دید از طریق نورپردازی سقف ایجاد می‌شود. معمولا برای نورپردازی سقف پارکینگ از پنل سقفی استفاده می‌شود که نور سفید دارد. برای اطلاع از قیمت پنل سقفی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

نورپردازی کف پارکینگ

نورپردازی در کف اصولا استفاده نمی‌شود؛ اما با اجرای صحیح آن، محیطی خاص در پارکینگ به وجود می‌آورد. در نورپردازی کف، چراغ‌ها نباید دارای نوری باشند که چشم راننده را اذیت کند. در این حالت بیشتر از چراغ‌های دفنی برای مشخص کردن محدوده پارک هر راننده استفاده می‌شود.

انواع لامپ های کاربردی برای روشنایی پارکینگ

یکی از مهم‌ترین نکات در نورپردازی پارکینگ، انتخاب لامپ مناسب است. برخی از رایج‌ترین انواع لامپ‌ها در این زمینه به شرح زیر هستند.

پرژکتور ال ای دی

پرژکتور ال ای دی، از لامپ های کاربردی برای روشنایی پارکینگ

این مدل چراغ‌ها معمولا در پارکینگ‌های بزرگ و طبقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا روند تامین نور محیط ساده‌تر انجام شود. معمولا پروژکتور ال ای دی را در مرز میان سقف و دیوار نصب می‌کنند تا چشم را خیره نکند. همچنین باید از قاب پرژکتور هم برای حفاظت از آن در برابر گرد و غبار استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت پروژکتور ال ای دی می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

چراغ های سوله ای و کارگاهی

چراغ های سوله ای و کارگاهی، از لامپ های کاربردی برای روشنایی پارکینگ

انواع چراغ‌های صنعتی به کار برده شده در سوله‌ها و کارگاه‌ها هم انتخاب مناسبی برای نورپردازی پارکینگ محسوب می‌شوند. این چراغ‌ها ضد نم و ضد ضربه بوده و مقاومت بالایی در برابر نفوذ گرد و غبار دارند. برای اطلاع از قیمت چراغ سوله ای کارگاهی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

چراغ خیابانی

چراغ خیابانی، از لامپ های کاربردی برای روشنایی پارکینگ

چراغ‌های خیابانی هم می‌توانند انتخاب خوبی برای روشنایی پارکینگ محسوب شوند. از این محصولات می‌توان به عنوان چراغ دیواری پارکینگ استفاده کرد. ویژگی‌های این چراغ‌ها مانند مقاومت بالای آن‌ها در برابر گرد و غبار، رطوبت، نفوذ آب و … باعث شده تا کاربرد گسترده‌ای در این حوزه داشته باشند. برای مشاهده لیست قیمت چراغ خیابانی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

چراغ های خطی

چراغ های خطی، از انواع لامپ ها برای روشنایی پارکینگ

امروزه از چراغ‌های خطی و ریسه‌های ال ای دی هم برای نورپردازی این محیط استفاده می‌شود. این چراغ‌ها کمترین میزان خیرگی را ایجاد کرده و انتخاب بسیار خوبی برای روشنایی فضای داخلی پارکینگ‌ها محسوب می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید چراغ خطی و استفاده از آن در پارکینگ، بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

پنل سقفی

پنل سقفی، از لامپ های کاربردی برای روشنایی پارکینگ

به صورت کلی انتخاب چراغ سقفی پارکینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اصلا نباید نادیده گرفته شود. انتخاب چراغ کاربردی و مناسب برای سقف، تا حد زیادی بر روی نتیجه نهایی نورپردازی پارکینگ اثرگذار خواهد بود. زیرا بخش عمده تامین نور پارکینگ از طریق سقف انجام می‌شود و هیچ اختلالی در رانندگی ایجاد نخواهد کرد.

چراغ سنسور دار

چراغ سنسور دار، از لامپ های کاربردی برای روشنایی پارکینگ

این محصولات برای کاهش میزان مصرف انرژی معمولا در پارکینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که در استفاده از این محصولات نیازی به کلید نبوده، انتخاب به صرفه‌ای محسوب می‌شوند. البته تاخیر در روشن شدن چراغ‌های سنسور دار ممکن است تا حدی برای استفاده در پارکینگ آزاردهنده باشد.

سخن پایانی

نورپردازی پارکینگ یکی از مهم‌ترین اصول ساخت هر ساختمان است؛ چراکه راحتی ورود و خروج افراد گوناگون در آن محیط را به دنبال دارد. نورپردازی هر پارکینگ اصول و ویژگی‌های خود را دارد که مهم‌ترین آن وجود روشنایی کافی در فضای پارکینگ است. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی مهم‌ترین اصول و نکات نورپردازی پارکینگ و همچنین انتخاب بهترین چراغ‌ها برای این فضا پرداختیم.

سوال‌های متداول

در ورودی پارکینگ‌ها از چه نوع نورپردازی باید استفاده شود؟

در ورودی پارکینگ به علت این‌که اولین فضا برای ورود و خروج افراد گوناگون است، باید از چراغ‌هایی استفاده کرد که CRI آن‌ها بالاتر از 80 باشد.

در نورپردازی پارکینگ‌های مدرن از چه نوع نورپردازی استفاده می‌شود؟

در این نوع نورپردازی‌های مدرن و دکوراتیو از هالوژن فلزی، ریسه‌های نوری، لامپ‌های رنگی استفاده می‌شود؛ که استفاده از این لامپ‌ها زیبایی و جلوه خاصی به نورپردازی پارکینگ شما می‌دهد.

4/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.