وبلاگ

نورپردازی انسان محور چیست؟

نورپردازی انسان محور چیست؟

یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی که در علم نورپردازی وجود دارد، نورپردازی انسان محور است. یعنی نورپردازی که بر اساس نیازهای انسان و ساختار بدنی او طراحی شده باشد و مشاهده اجسام را با کمترین فشار به چشم، برای او ممکن کند. در ادامه این مقاله از دایانو، توضیحات بیشتر و کامل‌تری درباره این مبحث نورپردازی در اختیار شما قرار دهیم.

اثر گذاری نور در زندگی انسان

نور روز این قابلیت را دارد که انسان را تحریک کرده و او را به سمت فعالیت‌های روزمره خود سوق دهد. در داخل خانه‌ها و محیط‌های بسته، نور مصنوعی جایگزین این نور طبیعی شده تا بتواند نیازهای انسان را به صورت کامل برآورده کند. نور می‌تواند به صورت کاملا مستقیم بر روی دو هورمون اصلی در بدن یعنی کورتیزول یا هورمون انرژی و هورمون ملاتونین یا خواب، اثر بگذارد.

هورمون انرژی با شروع روز و دریافت نور در دمای رنگ بالاتر یا اصطلاحا سردتر، افزایش پیدا کرده و سطح هوشیاری افراد را به میزان قابل توجهی، افزایش می‌دهد. از طرف مقابل کمتر شدن شدت روشنایی باعث می‌شود تا دمای رنگ پایین‌تر یا اصطلاحا گرم‌تر شود؛ این موضوع افزایش هورمون خواب را در افراد به دنبال دارد.

هدف استفاده از نورپردازی انسان محور

هدف استفاده از نورپردازی انسان محور این است که اثرگذاری نور بر روی ذهن انسان، مطابق با استانداردهایی که برای زندگی روزانه در نظر گرفته شده، تطبیق پیدا کند. یعنی اگر شب‌ها سر کار می‌روید، نورپردازی باید به صورتی باشد که مانع از خوابیدن شما شود تا بتوانید هوشیار بمانید.

هدف استفاده از نورپردازی انسان محور

همچنین اگر محیط تاریک است، نورپردازی باید تا حد امکان به نور روز نزدیک شود تا بتوانید در حین کار یا انجام امور روزمره، بازدهی خوبی داشته باشید. یکی از بهترین محصولات در نورپردازی انسان محور، محصولات روشنایی ال ای دی است که در فروشگاه دایانو به فروش می‌رسند.

اثرات زیستی نورپردازی انسان محور بر بدن

در بدن همه ما سلول‌هایی به عنوان گانگلیون وجود دارد که حتی در زمان خواب و بسته بودن چشم هم می‌توانند نورهایی با طول موج کم را دریافت و شناسایی کنند. این سلول‌ها با ساعت بیولوژیکی بدن و مغز در ارتباط هستند و می‌توانند آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنند. ساعت بیولوژیک بدن موظف است که هورمون ملاتونین را در مواقع مناسب ترشح کند.

توجه داشته باشید که میزان نور موجود در محیط، می‌تواند به صورت مستقیم با میزان ترشح این هورمون در ارتباط باشد. بر این اساس امروزه با تجهیزات نورپردازی که انسان در اختیار دارد، می‌تواند به بهترین نحو ممکن اقدامات مورد نیاز را انجام دهد تا انسان بتواند بهترین و بیشترین استفاده را از طول روز خود داشته باشد.

علت اهمیت استفاده از نورپردازی انسان محور

استفاده از راهکارها و اصولی که در این روش از نورپردازی وجود دارند، مزایای متعددی را برای شما به دنبال خواهد داشت که عبارتند از:

علت اهمیت استفاده از نورپردازی انسان محور

خواب بهتر

نورپردازی انسان محور این قابلیت را دارد که خواب شما را با تنظیم تعادل هورمونی بدنتان بهبود ببخشد. در چنین حالتی شما می‌توانید تجربه خواب بهتر و مطلوب‌تری داشته باشید. معمولا افرادی که از اختلال خواب رنج می‌برند و یا به دلیل موقعیت‌های شغلی، استرس و سایر عوامل، خواب راحتی ندارند، از تکنیک‌های نورپردازی بر پایه انسان استفاده می‌کنند.

عملکرد بهتر در موضوعات مختلف

نورپردازی انسان محور می‌تواند به صورت کاملا مستقیم بر روی میزان تمرکز، هوشیاری و سایر توانایی‌های شما اثرگذار باشد و باعث افزایش آن‌ها شود. با بهره بردن از نورپردازی به این سبک، می‌توانید میزان خستگی خود را در طول روز کاهش داده و عملکرد بهتری داشته باشید. همچنین احتمال و درصد خطا در زمینه‌های مختلف در این حالت بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وضعیت روحی و جسمی بهتر

یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از نورپردازی انسان محور، به وجود آمدن احساسات بهتر و سالم‌تر در افراد است. در این حالت فرد معمولا احساس سالم، شاد و پرانرژی‌تری نسبت به سایر مواقع دارد. زیرا نور خوب می‌تواند احساس نشاط شما را در طول روز تا حد زیادی افزایش دهد.

نحوه اجرای نورپردازی انسان محور

برای اجرای نورپردازی انسان محور باید به پارامترهای مختلفی دقت کنید که مهمترین آنها عبارتند از:

نحوه اجرای نورپردازی انسان محور

شدت نور

شدت نور می‌تواند بر روی فرایندهای بیولوژیکی بدن افراد اثر بگذارد و به طور مستقیم با سلامت چشم آنها ارتباط داشته باشد. از این رو باید راهکارهایی را انتخاب کنید که از خیرگی و مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری کند. شدت نور معمولا با لومن مشخص می‌شود؛ برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مقاله لومن در لامپ چیست را مطالعه کنید.

طیف نور

طیف نورپردازی محیط باید به گونه‌ای باشد که بر روی ترشح هورمون‌های معرفی‌شده در بخش‌های قبلی، اثر بگذارد. معمولا از نور سفید خنک در طیف آبی برای تحریک بدن در صبح استفاده می‌شود. از طرفی در عصر و نزدیک به غروب خورشید باید به سراغ نور سفید گرم برویم که آرامش بیشتری را به دنبال دارد.

زمان‌بندی

نورپردازی انسان محور باید به نحوی انجام شود که کاملا بر اساس نور روز و شب باشد. این روشنایی باید متناسب با چرخه 24 ساعته تنظیم شود تا ترشح هورمون‌ها را در موقعیت‌های مناسب و اصولی به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل به بررسی نورپردازی انسان محور پرداختیم که در سلامت انسان نقش موثری دارد و باعث تنظیم هورمون‌ها در بدن می‌شود. استفاده از این سبک نورپردازی می‌تواند بر روی شرایط زندگی انسان اثرگذاری بالایی را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین تهیه محصولات روشنایی مناسب، حائز اهمیت است. دایانو در زمینه فروش انواع محصولات روشنایی ال ای دی فعالیت دارد که به خوبی با ساختار بدن انسان سازگار می‌شوند و برای این سبک نورپردازی بسیار مناسب هستند.

سؤالات متداول

آیا استفاده از نورپردازی انسان محور صرفه اقتصادی به دنبال دارد؟

این نوع از نورپردازی به صورت کامل با استانداردها و سلامت انسان تطابق داشته و از زیاده‌روی در مواردی مانند شدت نور یا مصرف انرژی است. از این رو می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود.

مزایای نورپردازی انسان محور چیست؟

با استفاده از این سبک نورپردازی شما می‌توانید خواب بهتر و مطلوب‌تر، عملکرد مناسب در طول روز و احساس سالم‌تر و شاداب‌تری داشته باشید که از اصلی‌ترین مزایای بهره بردن از این سبک نورپردازی محسوب می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.