وبلاگ

تفاوت نورپردازی و روشنایی

تفاوت نورپردازی و روشنایی

روشنایی و نورپردازی دو مفهوم مهم و ارزشمند در زمینه علم نور یا معماری هستند که حتما تا حدودی با آنها آشنایی دارید. با این حال در اصطلاح تخصصی شاید ندانید که این دو مفهوم دقیقا به چه معنایی هستند. به همین علت ما در این مقاله از دایانو تصمیم داریم تفاوت نورپردازی و روشنایی را مورد بررسی قرار دهیم.

نورپردازی چیست؟

نورپردازی یعنی این که برای محل‌هایی که روشنایی مناسبی ندارند با استفاده از نور جلوه‌های ویژه‌ای را در داخل یا خارج ایجاد کنیم. در واقع، نورپردازی خلق یک اثر ویژه با کمک نور برای مکانی خاص است. همچنین در طی این فرایند می‌توان برخی نقاط قوت و ضعف محیط را جهت به وجود آوردن حسی خوب در فضای مورد نظر به صورت برجسته نشان داد. از نظر تزیینی نیز نورپردازی می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای دکوراسیون داخلی باشد و به شما اجازه دهد که مکان مورد نظر خود را به یک محیط منحصر به فرد و خاص تبدیل کنید.

روشنایی چیست؟

با بهره‌گیری از نور و فراهم بودن استانداردها و شرایط لازم، همه اجسام، چه کوچک و چه بزرگ، می‌توانند قابل‌مشاهده باشند. در کل ما برای دیدن اجسام به نور طبیعی خورشید و یا لامپ و مهتابی در شب‌ها نیاز داریم تا هنگام تاریکی با اجسام برخورد نکرده و دچار صدمه و یا آسیب نشویم.

به طور مثال جاده‌ها همیشه به روشنایی نیاز دارند یا در یک ساختمان برای فراهم کردن روشنایی لازم همیشه تعدادی لامپ استفاده شده است. در محیط‌های کاری، مدارس و یا دانشگاه‌ها نیز به منظور بالا بردن بازدهی حتماً باید از نور کافی و روشنایی استفاده شود. برای آشنایی با نحوه محاسبه روشنایی یک محیط می‌توانید مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

تفاوت نورپردازی و روشنایی چیست؟

با توجه به تعاریفی که ارائه شد، متوجه شدیم که نورپردازی و روشنایی تفاوت‌هایی دارند که عبارتند از:

تفاوت نورپردازی و روشنایی

تفاوت روشنایی و نورپردازی از نظر مفهوم

در توضیح تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر مفهوم می‌توان گفت که روشنایی یک مفهوم کمی است که وظیفه آن تنها فراهم کردن شرایط لازم برای دیدن است. این جمله بدین معنا است که شما زمانی می‌توانید جسمی را ببینید که روشنایی به خوبی عمل کرده باشد.

این در حالی است که نورپردازی یک مفهوم کمی و کیفی در دنیای امروزی است که می‌توان آن را نوعی فرایند به منظور لذت بردن از مشاهدات دانست. به طور مثال وقتی محصولات یک فروشگاه در نگاه شما زیبا به نظر می‌آید، می‌توان گفت که کار نورپردازی به‌خوبی انجام شده است.

تفاوت رنگ‌ های استفاده شده در نورپردازی و روشنایی

تفاوت رنگ‌ های استفاده شده در نورپردازی و روشنایی

تفاوت بعدی که می‌توان به آن پرداخت طیف رنگی است. برای روشنایی به طور معمول از طیف رنگی مابین رنگ‌های سفید و زرد یعنی سفید طبیعی، کرم و یا سفید سرد و گرم استفاده می‌شود. اما در نورپردازی علاوه بر رنگ‌های گفته شده رنگ‌های بیشتری مثل سبز، قرمز، آبی، بنفش و ترکیبات آن‌ها نیز کاربرد دارد که در ضمن روشن کردن نقاط مختلف، جذابیت و زیبایی بیشتری را هم به فضا می‌بخشد.

همچنین توجه داشته باشید که معمولا در روشنایی، نورها ثبات بیشتری دارند؛ برعکس در نورپردازی می‌توان با استفاده از طراحی صحنه و انواع مختلف لامپ‌ها مانند چراغ‌های LED، نور خروجی را به طور کامل تغییر داد تا رنگ‌های متفاوتی دیده شود. شما می‌توانید برای خرید پروژکتور رنگی که با هدف نورپردازی استفاده می‌شود، بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر کاربرد

تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر کاربرد

 

به طور معمول دیگر تفاوت نورپردازی و روشنایی کاربرد آن‌ها است؛ روشنایی بیشتر در مکان‌هایی که انسان‌ها در آن فعالیت دارند، مانند محیط کار، ورزشگاه‌ها، خانه‌ها و … استفاده می‌شود.

در صورتی که نورپردازی به منظور جلب‌ توجه بوده و با استفاده از ایده و ابزارهایی، باعث دیده شدن یک محل یا فرد می‌شود. به عنوان مثال بخش‌هایی از شهر که باید دیده شوند، فروشگاه‌هایی که باید با اجناس خود مشتری را برای خرید ترغیب کنند، فضاهای سبز و غیره همگی از نورپردازی کمک می‌گیرند.

تفاوت منابع نوری مخصوص نورپردازی و روشنایی

تفاوت منابع نوری مخصوص نورپردازی و روشنایی

 

در نورپردازی با توجه به شرایط و ایده‌های فردی می‌توان هم از منابع نوری مستقیم و هم غیر مستقیم استفاده کرد. به طور مثال در بخش‌هایی از یک فضا ممکن است نورپردازی به شیوه‌ای انجام گیرد که منبع نور دیده نشود و پنهان باقی بماند؛ اما روشنایی اغلب یک منبع نور مستقیم دارد که به طور واضح دیده می‌شود.

تفاوت لامپ‌های مورد استفاده در نورپردازی و روشنایی

لامپ‌ها برای نورپردازی و روشنایی از لحاظ کاربری در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. برای به وجود آوردن روشنایی در فضا، معمولاً از لامپ‌های ال‌ای‌دی ساده یا لامپ‌هایی با نور آفتابی و یخی استفاده می‌شود.

اما برای نورپردازی، لامپ‌های رنگی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. نوع ال ای دی به کاررفته در منابع روشنایی و نورپردازی هم تفاوت دارند؛ در منابع نوری روشنایی، بیشتر از چراغ SMD استفاده می‌شود. اما منابع نوری نورپردازی بیشتر دارای لامپ‌های COB هستند که برای نورپردازی تمرکزی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای خرید پروژکتور SMD بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بیان ۵ تفاوت نورپردازی و روشنایی پرداختیم و دریافتیم زمانی که هدف ما دیدن افراد یا اجسام باشد، واژه روشنایی کاربرد دارد. در حالی که برای لذت بردن از محیط و زیباسازی آن، از نورپردازی استفاده می‌کنیم. دایانو در زمینه فروش انواع محصولات روشنایی و نورپردازی فعالیت داشته و بهترین محصولات را از برندهای مختلف به شما ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

توان محصولات روشنایی بیشتر است یا نورپردازی؟

به طور معمول توان محصولات روشنایی از نورپردازی بیشتر است؛ زیرا این نوع لامپ‌ها برای ایجاد دید بهتر استفاده می‌شوند و باید بتوانند روشنایی استاندارد را در فضا ایجاد کنند.

آیا از محصولات روشنایی می‌توان برای نورپردازی استفاده کرد؟

خیر. زیرا این محصولات توان نوری بالایی دارند و نمی‌توانند برای ایجاد جلوه‌های نوری مورداستفاده قرار بگیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.