وبلاگ

رنگ نور لامپ ال ای دی چگونه تعیین می شود؟

رنگ نور لامپ ال ای دی چگونه تعیین می شود

در زمان خرید محصولات روشنایی، باید لامپ ال ای دی با رنگ مناسب را برای دکوراسیون محیط خود انتخاب کنید؛ چراکه رنگ لامپ می‌تواند در به وجود آوردن فضای دلخواه و پیشبرد کارهای شما در محیط، نقش مهمی داشته باشد. به همین علت در این مقاله از دایانو قصد داریم در مورد نحوه تعیین رنگ نور لامپ ال ای دی با شما صحبت کنیم تا بتوانید با یک انتخاب درست از مزیت‌های لامپ خود بیشتر بهره‌مند شوید.

رنگ لامپ ال ای دی با چه مفهومی مشخص می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که امروزه در بیشتر محیط‌ها به چشم می‌خورد، استفاده از چراغ‌هایی با رنگ‌های نامناسب است که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند آسیب به چشم، سردرد و یا حتی بی‌انگیزگی افراد شود. برای این که این مشکلات گریبان‌گیر شما نشوند، باید با نحوه تعیین رنگ نور لامپ ال ای دی یا فاکتور دمای رنگ در این لامپ‌ها آشنایی داشته باشید. دمای رنگ، همان رنگ نور تولید شده است که طبق مقیاس کلوین محاسبه شده و نشان می‌دهد رنگ لامپ مدنظر چقدر گرم یا چقدر سرد خواهد بود.

بدین معنا که هر چقدر دمای رنگ عدد کمتری را نشان دهد، نور گرم‌تر و در صورت بالا بودن عدد، نور سردتر است. چراغ‌های ال ای دی هم معمولا در طیف رنگی وسیعی از رنگ‌های زرد تا سفید تولید می‌شوند که نور گرم در آن‌ها زرد، قرمز یا نارنجی بوده و نور سرد، آبی یا سبز دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این کمیت، مقاله مفهوم کلوین در روشنایی را مطالعه کنید.

نحوه تعیین رنگ نور لامپ ال ای دی بر اساس دمای رنگ

اگر بخواهیم دقیق‌تر نحوه تعیین رنگ نور در لامپ‌های ال ای دی به کمک دمای رنگ نور را توضیح دهیم، باید بدانید که این فاکتور در LEDها در محدوده 2300 کلوین تا 6000 کلوین قرار داشته که شرح آن‌ها صورت زیر است:

رنگ نور LED با دمای رنگ 2700 کلوین

به رنگ به وجود آمده در این دما، اصطلاحاً گرم و نرم گفته می‌شود و بیشتر برای اتاق خواب، حمام، پذیرایی، بالکن، رستوران‌ها، هتل‌ها و… استفاده می‌شوند تا یک فضای آرام را برای ساکنین فراهم کنند. این درجه حرارت شامل لامپ‌های با رنگ قرمز، نارنجی و زرد می‌شود که در واقع چون شبیه به رنگ‌های طلوع و غروب خورشید هستند، فضا را برای خوابیدن افراد ایده‌آل می‌کند. برای خرید پروژکتور رنگی با این ویژگی‌ها، با ما در دایانو تماس بگیرید.

دمای رنگ 2700 و 3500 کلوین

رنگ نور لامپ ال ای دی با دمای 3500 کلوین

رنگ‌هایی که در این دما ایجاد می‌شوند، تنها اندکی سردتر از نور در دمای رنگ 2700 کلوین به نظر می رسند. گرمای خفیف توناژ زرد، نارنجی یا قرمز می‌تواند راحتی و آرامش خاصی را برای خانه یا محل کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. این دما رنگ‌های زیبا و دلپذیری را به اتاق‌های خواب، نشیمن، نهارخوری، کافه‌ها، سالن‌های زیبایی و واحدهای لوکس داده و می‌تواند فضایی گرم و صمیمی را برای کاربران فراهم کند.

رنگ نور با دمای رنگ 4000 کلوین

دمای رنگ در این محدوده برای لامپ‌های ال ای دی، یک رنگ سرد طبیعی مانند رنگ سفید سرد یا سفید خنثی را به وجود می‌آورد که نه زرد گرم است و نه آبی کاملاً سرد! چنین دمای رنگی در لامپ‌های ال ای دی می‌تواند برای محیط‌های کاری مثل مدارس، دفاتر اداری، سالن‌های بازی بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی، واحدهای تجاری و تبلیغاتی، شرکت‌ها و… که افراد به تمام دقت و حواس خود نیاز دارند، استفاده شده و بازدهی را افزایش دهد.

دمای رنگ 4000 و5000و 6000 کلوین

دمای رنگ 5000 کلوین

اگر می‌خواهید نوری داشته باشید که در آن تمامی جزئیات محیط به خصوص فضاهای صنعتی، اتاق‌های عمل در زمان جراحی و محل برگزاری امتحانات و دانشگاه‌ها کاملاً مشخص باشند، باید از لامپ‌های ال ای دی در محدوده دمای رنگ با 5000 درجه کلوین استفاده کنید. این محدوده دمای رنگ که بیشتر نوری آبی دارد، قادر است به اندازه روشنایی روز فضای شما را روشن کند که به خاطر کنتراست بالا ریزترین جزئیات نیز به خوبی قابل مشاهده‌اند. در نتیجه راندمان کار نیز در چنین فضایی بالاتر می‌رود.

نور با دمای رنگ 6000 کلوین

محدوده دمای رنگ 6000 درجه کلوین با ایجاد یک نور سفید تند که می‌تواند مایل به آبی باشد، باعث آزار چشم شود؛ به همین علت معمولا در اماکن عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این حال در بعضی مکان های تجاری و صنعتی که به نور بسیار بالایی احتیاج است می توان از لامپ های ال ای دی با این محدود دمای رنگ استفاده کرد و محصولات را بهتر نمایش داد.

سخن پایانی

نحوه تعیین رنگ نور لامپ ال ای دی بسته به محلی که قصد استفاده از آن لامپ را دارید و ترجیح شخصی شما متفاوت است. بیشتر اوقات نور گرم برای کاربردهای مسکونی یا هر جایی که ایجاد فضایی آرام مدنظر است، استفاده می‌شود. رنگ‌های سرد هم برای این که فضا، ظاهری مدرن به خود گرفته و یا این که در محیط‌های صنعتی، تجاری و فضاهایی از این قبیل روشنایی را افزایش دهید، خوب هستند. شما می‌توانید برای انتخاب بهترین رنگ نور و محصولات روشنایی با ما در دایانو تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا رنگ نور لامپ ال ای دی به مرور زمان تغییر می‌کند؟

چراغ‌های LED باکیفیت با دمای رنگ یکسان، هنگام نصب، همگی از نظر رنگ ثابت هستند؛ بنابراین هنگامی که به دنبال خرید چراغ ال ای دی هستید باید حتماً ثبات رنگ آن‌ها را بررسی کنید.

رنگ نور لامپ‌های LED بر چه اساسی اندازه‌گیری می‌شوند؟

این فاکتور بر حسب درجه کلوین (K) در مقیاسی از 1000 تا 10000 محاسبه می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.