وبلاگ

استاندارد روشنایی انبارها

استاندارد روشنایی انبارها

انبار محلی برای نگهداری مواد است؛ به همین دلیل باید روشنایی کافی برای دسترسی به قفسه‌های مختلف داشته باشد. همچنین نور مناسب برای فیلم‌برداری دوربین‌های مداربسته در آن نیاز است؛ به همین دلیل استانداردهایی برای روشنایی این مکان تعریف شده است. در این راهنما از دایانو به بررسی استاندارد روشنایی انبارها می‌پردازیم تا با اطلاع از این استانداردها بتوانید کارایی خود و دیگر افراد را در این محیط‌ها بالا ببرید.

استانداردهای شدت و رنگ نور برای انبار چیست؟

سازندگان لامپ‌های مختلف همراه با هر محصول، یک منحنی توزیع نور عرضه می‌کنند که شدت نور محصول را در هر زاویه نمایش می‌دهد و طبق آن مقادیر طراحی روشنایی انجام خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که منحنی توزیع نور یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای طراحی روشنایی است. به طور کلی بسته به فعالیتی که در انبار می‌شود، استانداردهای روشنایی یعنی شدت و رنگ نور نیز متفاوت خواهد بود.

استانداردهای شدت و رنگ نور برای انبار چیست؟

حال اگر به جدول استانداردی که برای این موضوع تدوین‌شده نگاهی بیندازید، شدت نور متوسط برحسب لوکس در انبارها حدود 100 و دمای رنگ بر اساس کلوین 6500 نوشته ‌شده است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم کلوین در روشنایی می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

 چه لامپی برای انبارها مناسب است؟

برای روشنایی انبارها می‌توان از انواع و اقسام لامپ‌ و چراغ‌ها استفاده کرد؛ اما در اینجا سه گزینه اصلی وجود دارند که ما به کاربرد و مزایای هریک می‌پردازیم.

چراغ سوله ای

یکی از لامپ‌هایی که در تعیین استاندارد روشنایی انبار کاربرد دارد، چراغ سوله ای است که در مکان‌های وسیعی مثل سوله، سالن‌های ورزشی، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و انبارها کاربرد دارد. این نوع چراغ‌ها برد خوبی داشته و قادرند فضای بسیار بزرگ را به صورت یکنواخت روشن کنند. چراغ‌های سوله ای ضدآب نیستند و بیشتر در محیط‌های داخلی به کار می‌روند.

در نتیجه باید توجه داشته باشید که در بخش‌های مرطوب و یا جاهایی که احتمال ریزش آب وجود دارد، نصب نشوند. برای نورپردازی در انبارها توسط چراغ سوله ای لازم است این چراغ‌ها به کمک زنجیر، قلاب یا هر آویز دیگری از سقف آویزان شوند. با این حال امکان نصب مستقیم به سقف نیز برای این لامپ‌ها وجود دارد. برای اطلاع از قیمت چراغ سوله ای بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

پروژکتور ال ای دی

پروژکتور ال ای دی حدود صد هزار ساعت، یعنی چیزی حدود ۵ برابر چراغ‌های قدیمی دیگر، عمر داشته و حدود یک پنجم آن‌ها مصرف انرژی دارند؛ بنابراین خیلی به تعویض آن‌ها نیازی نیست. با وجود این دلایل، بهترین و کم‌ مصرف‌ترین انتخاب برای نورپردازی انبارها، پروژکتورهای ال ای دی به حساب می‌آید. نورافکن‌های ال ای دی دقیقاً بعد از وصل شدن جریان، روشن شده و شما می‌توانید به طور دلخواه شدت نور آن‌ها را تنظیم کنید.

این ویژگی امکان تقسیم‌بندی دقیق‌تر را برای انبار از نظر روشنایی به وجود می‌آورد؛ یعنی این که بسته به فعالیت انجام‌شده در هر قسمت از انبار، روشنایی آن بخش نیز به صورت کاملاً دقیق تنظیم شده است. برای اطلاع از قیمت پروژکتور ال ای دی از برندهای مختلف بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

چراغ خیابانی

چراغ‌های خیابانی مقاومت زیادی دارند و با داشتن لنز جهت پخش نور در زاویه‌های مختلف و نور بسیار مناسب، از بهترین انتخاب‌ها جهت ایجاد نورپردازی خوب و رعایت استاندارد روشنایی انبار به شمار می‌آید. علاوه بر این می‌توان گفت که چراغ‌های خیابانی در برقراری نظم و امنیت، به ویژه برای فضاهایی مانند انبار، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. زیرا روشن شدن این لامپ‌ها بدون نیاز به صرف زمان و بسیار راحت و سریع انجام می‌شود و دید خوبی را برای دوربین‌های مداربسته ایجاد می‌کنند. برای اطلاع از قیمت چراغ خیابانی ال ای دی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله استاندارد روشنایی انبار را به صورت کامل توضیح دادیم و گفتیم که شدت نور و دمای رنگ در این محیط‌ها باید چقدر باشد؟ همچنین به بررسی بهترین چراغ‌ها برای برآورده کردن این استانداردها پرداختیم. دایانو در زمینه تولید و فروش انواع محصولات روشنایی استاندارد فعالیت دارد و این لامپ‌ها را با بهترین قیمت، به سراسر ایران عرضه می‌کند.

سؤالات متداول

چگونه می‌توان تعداد لامپ مورد نیاز برای یک انبار را به دست آورد؟

برای فهمیدن تعداد چراغ‌های لازم برای روشن کردن یک انبار لازم است ابتدا ارتفاع سقف و ابعاد محیط را داشته باشید. بعد با کمک جدول استانداردها و محاسبه مقدار لوکس، می‌توانید تعداد چراغ‌هایی که نیاز دارید را به دست آورید.

چرا لامپ ال ای دی برای انبار بهترین انتخاب است؟

زیرا این لامپ‌ها نور یکنواخت و شدت خوبی دارند و با داشتن طول عمر زیاد، تا مدت‌ها نیاز به تعویض پیدا نمی‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.