وبلاگ

نکات مهم نورپردازی سقف با ال ای دی

نور پردازی سقف از مهم‌ترین پارامترهای زیبایی هر مکانی به شمار می‌رود؛ زیرا استفاده درست از آن می‌تواند باعث دلنشین‌تر شدن فضا شود. اما اگر به درستی از ترکیب محصولات روشنایی و نور طبیعی استفاده نشود، فضا دلگیر خواهد شد. به همین دلیل دانستن نکات مهم نورپردازی مدرن سقف از الزامات طراحی داخلی است. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به زیبایی فضای خانه خود بسیار اهمیت می‌دهید و می‌خواهید در این رابطه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید، ادامه این مطلب را که در آن به بررسی مهم‌ترین نکات در نور پردازی سقف پرداخته شده از دست ندهید.

انواع محصولات روشنایی نور پردازی سقف

در بازار تنوع محصولات روشنایی بسیار زیاد است و در این قسمت به آشنایی با انواع این محصولات جهت نور پردازی سقف با ال ای دی در محیط‌های مختلف خواهیم پرداخت.

لوستر

لوستر از پرطرفدارترین محصولات روشنایی برای نورپردازی سقف است که در انواع و اشکال مختلف در حال تولید هستند. لوستر وسیله‌ای است که به طور انشعاب یافته و شاخه‌ شاخه شده، چندین لامپ را جهت روشنایی بیشتر محیط کنار یکدیگر نگه می‌دارد. لوسترها قابلیت نصب آسان و بی‌دردسر روی سقف را دارند و افراد متناسب با محیط یا سلیقه شخصی خود می‌توانند از لامپ با دمای رنگی سرد یا گرم استفاده کنند. انواع لوسترها به‌ طور کلی عبارتند از: سنتی، مدرن ، کریستالی، ریسه‌ای، چوبی، شاخه‌ای، حبابی، طبقه‌ای، ال‌ای‌دی، شمعی، طبلی و فانتزی

لوستر از انواه محصولات روشنایی برای نورپردازی سقف

استفاده نور مخفی برای سقف

نور مخفی از متفاوت‌ترین تکنیک‌ها برای نور پردازی مدرن سقف به شمار می‌رود. در این روش افراد توانایی دیدن منبع نور را به طور مستقیم ندارند؛ زیرا در داخل پنل‌های سقف کاذب یا کناف قرار می‌گیرد. نورپردازی سقف کاذب یا کناف به شکل مخفی، نور ملایم را تابانده و باعث اذیت شدن چشم افراد در آن محیط نمی‌شود. همچنین با ایجاد سایه، زیبایی محیط را چند برابر می‌کند. بادوام بودن و ماندگاری بیشتر نیز از خصوصیات لامپ‌های نور مخفی سقف هستند. برای انتخاب بهترین لامپ برای سقف کاذب می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

استفاده از نور مخفی برای نورپردازی سقف

در این روش نور پردازی سقف با ال ای دی، نور با ریسه‌های لامپ LED یا لامپ شلنگی در لایه‌های مختلف تولید و نصب می‌شوند. یکی از پرطرفدارترین سبک‌های نورپردازی مخفی، استفاده از چراغ خطی توکار است که ضمن پخش یکنواخت نور در محیط، باعث ایجاد یک جلوه زیبا بر روی تزیینات سقف هم خواهد شد.

پنل سقفی

پنل سقفی نیز یکی دیگر از محصولات روشنایی به‌ کار رفته در نورپردازی سقف با ال ای دی است. این محصول از قابلیت‌های زیادی برخوردار بوده و کاربردهایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • داشتن کیفیت بالا در روشنایی
  • برخوداری از کارکرد مداوم و طولانی‌مدت
  • وجود انعطاف‌پذیری بالا برای نصب در محیط‌های مختلف
  • داشتن قابلیت شستشو
  • عایق انرژی و صدا بودن
  • برخورداری از مراحل نصب آسان
  • قابلیت ضدزنگ زدگی و مقاومت بالادر برابر رطوبت
  • مقاومت و ماندگاری بالا در برابر زلزله
  • برخوداری از کیفیت بالا و قیمت مناسب

پنل سقفی از محصولات روشنایی نورپردازی سقف

باید بدانید که پنل سقفی ال ای دی مصرف انرژی بسیار پایینی دارد. به علاوه به مرور زمان کیفیت نو خود را از دست نمی‌دهد؛ به همین دلیل برای استفاده در مکان‌هایی مانند سالن‌های ورزشی یا عروسی بسیار مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم که برای بررسی مدل‌ها و قیمت انواع پنل ال ای دی سقفی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

هالوژن

این نوع از چراغ‌های روشنایی مورد استفاده برای نور پردازی سقف مدرن در درون خود گازی مانند ید و برم دارند که با ورود انرژی الکتریکی به لامپ، گرم شده و سپس نور سفید رنگ و یا زرد رنگ از آن خارج می‌شود. گاز موجود در محفظه لامپ هالوژن هنگام روشن شدن و وارد شدن جریان برق به آن بخار شده و پس از خاموش شدن بخار در درون محفظه ته‌ نشین می‌شود. مزایا و معایب این سری از محصولات روشنایی برای نورپردازی سقف از قرار زیر هستند:

استفاده از هالوژن برای نورپردازی سقف

  • تولید در ابعاد کوچک‌تر نسبت به محصولات مشابه
  • مقرون‌ به‌ صرفه بودن
  • کیفیت بالا و تنظیم میزان نور
  • قابل دید نبودن اجزای درون لامپ
  • حساس بودن سطح لامپ و کاهش طول عمر آن
  • وجود گاز سمی در برخی از لامپ‌های هالوژن

چراغ خطی آویز برای نور پردازی سقف مدرن

چراغ خطی از مدرن‌ترین نوع چراغ‌های نورپردازی است. با استفاده چراغ‌های خطی تنوع طراحی نورپردازی سقف با ال ای دی افزایش یافته و زیبایی فضای محیط مدنظر چندین برابر می‌شود. برای سالن‌هایی که سقف بلندی دارند، استفاده از چراغ لاینی آویز نه تنها می‌تواند به زیبایی محیط کمک کند؛ بلکه باعث پخش نور بهتر در آن خواهد شد. مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول از قرار زیر هستند:

چراغ خطی از محصولات روشنایی نورپردازی سقف

  • وجود دمای رنگی متفاوت
  • برخورداری از روش نصب و طراحی متفاوت
  • وابسته نبودن به بازتاب‌دهنده نور و در نتیجه وجود عملکرد مناسب
  • درجه زیبایی بالا

روش‌های نور پردازی سقف

نورپردازی سقف با ال ای دی روش و تکنیک‌های متفاوتی دارد که هرکدام زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارند که در ادامه معرفی شده اند.

7روش‌ نور پردازی سقف

 

نور پردازی نقطه‌ای

اگر بخواهیم به زبان ساده روش نورپردازی نقطه‌ای را توضیح دهیم، می‌توان یک آسمان پرستاره در شب را تصور کرد. لامپ‌های نقطه‌ای در قطرهای متفاوت تولید می‌شوند که متناسب با اندازه، شدت روشنایی متفاوتی دارند. مصرف کم انرژی نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های لامپ نقطه‌ای به شمار می‌رود.

نورپردازی تأکیدی

نام دیگر این سبک از نورپردازی سقف مدرن نورپردازی به روش تأکیدی است. در این روش چراغ‌ها به‌ صورت تکی با فاصله از هم بر سقف یا دیوار مدنظر نصب می‌شوند. نورپردازی تأکیدی نسبت به سایر روش‌های نور پردازی سقف از هزینه نسبتاً کمی برخوردار است و بر خلاف هزینه پایین، زیبایی خاصی را به فضا می‌بخشد.

نورپردازی دکوراتیو

نورپردازی دکوراتیو از روش‌های نور پردازی سقف

نورپردازی دکوراتیو تنها جنبه تزئینی دارد و آخرین مرحله قابل‌ اجرا در دکوراسیون و معمای داخلی محیط سربسته است. در این روش از نورپردازی سقف با ال ای دی نیازی به تهیه لامپ‎‌های گران‌ قیمت نیست؛ چرا که این نورپردازی دکوراتیو تنها برای زیبا جلوه دادن محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روش عموماً در آشپزخانه، محیط آیینه‌ کاری شده، بالای تابلوهای هنری و عکس یا مجسمه و … استفاده می‌شود.

نور پردازی عمومی

در نورپردازی سقف به صورت عمومی باید میزان نور محیط در تمامی نقاط سقف یک محیط به یک اندازه بوده و فضایی تاریک وجود نداشته باشد. سبک نورپردازی عمومی برای محیطی که نیاز به نور زیاد ندارد مانند اتاق‌ خواب مناسب نبوده و عموماً برای اتاق نشیمن، سالن اجتماعات، تالار یا سالن‌های بزرگ و پرتجمع مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نور پردازی محیطی

نورپردازی به روش محیطی تا حدودی مشابه روش عمومی است. این روش برای رؤیایی جلوه دادن فضا، مورد استفاده قرار می‌گیرد و لامپ‌ها به طور مستقیم در معرض دید نصب نمی‌شوند. این سبک از نورپردازی سقف مدرن با افزایش نور یک محیط باعث بزرگ‌تر دیده شدن همان محیط می‌شود. همچنین این سبک نورپردازی سقف با ایجاد نور ملایم و تنظیم میزان نور، محیطی آرام‌ بخش را در یک فضای بسته و بدون پنجره به وجود می‌آورد.

نورپردازی سقف بدون کنافنورپردازی سقف بدون کناف یکی از رایجترین روش‌های نورپردازی سقف با ال ای دی

 

یکی از رایجترین روش‌های نورپردازی سقف با ال ای دی، نورپردازی سقف بدون کناف است؛ زیرا معمولا بیشتر افراد در زمان نصب کناف به یاد استفاده از محصولات نوری در سقف می‌افتند. در حالی که بر روی سقف‌های بدون کناف هم می‌توان ایده‌های جذابی را پیاده سازی کرد. برای مثال یکی از بهترین ایده‌های نورپردازی سقف بدون کناف، استفاده از انواع چراغ‌های خطی و ایجاد طرحهای هندسی بر روی سقف است که جذابیت آن را افزایش می‌دهد. این کار را می‌توانید در مکان‌های تجاری هم انجام دهید تا نیازی به هزینه مردن برای کناف کردن سقف نداشته باشید.

نورپردازی سقف وظیفه‌ای

در این روش نیز همانند روش نورپردازی تأکیدی نور تنها بر یک نقطه متمرکز خواهد بود. روش نورپردازی وظیفه‌ای سقف عموماً به‌ عنوان لوستر در اتاق کار، اطراف و دیوار میز آرایش یا میز ناهارخوری و کانتر آشپزخانه استفاده می‌شود. نورپردازی وظیفه با ایجاد روشنایی در یک نقطه خاص دید بهتری را به افراد می‌بخشد و استفاده از آن برای مطالعه مناسب‌ترین گزینه است.

نکات مهم در نورپردازی سقف

در طراحی منازل و مکان‌های مختلف، نورپردازی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و نقش پررنگی را ایفا می‌کند. نورپردازی در سقف نیازمند دانستن و داشتن آگاهی در رابطه با این حرفه را دارد که در ادامه مهم‌ترین نکات آن را بیان می‌کنیم:

1- اندازه‌گیری شار نوری

اندازه‌گیری شار نوری از نکات مهم در نورپردازی سقف

اندازه‌گیری شار نوری از مهم‌ترین پارامترها در نورپردازی سقف با ال ای دی است. چرا که بررسی و تأمین نکردن نور موردنیاز محیط باعث دلگیر شدن فضا یا بی‌کیفیت بودن نور آن محیط می‌شود. قبل از شروع به کار تهیه و نصب محصولات نورپردازی باید اطلاعات مورد نیاز را در مورد شار نوری کسب کرد که ما در مقاله فرمول محاسبه روشنایی درباره آن صحبت کرده‌ایم. شار نوری همان میزان نوری است در هر ثانیه از یک لامپ یا منبع روشن پخش می‌شود. واحد شار نوری لومن است و میزان آن بر روی تمامی لامپ‌ها درج می‌شود.

2-نیاز به نصب سقف کاذب

نیاز به نصب سقف کاذب از نکات مهم در نورپردازی سقف

سقف کاذب امروزه بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته است؛ چرا که از مهم‌ترین پارامترها در زیباسازی سقف و بزرگ‌تر از حد واقعی نشان دادن محیط به شمار می‌رود. نصب و استفاده از سقف کاذب برای نورپردازی سقف از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور کلی از انواع سقف کاذب طلقی، مجازی، کشسان و پی وی سی برای زیباتر جلوه دادن محیط و تاثیر بیشتر نورپردازی استفاده می‌شود.

3- کاربری فضا

کاربری فضا از نکات مهم در نورپردازی سقف

قبل از اقدام به تهیه و نصب لوازم نورپردازی در سقف باید کاربری فضا را در نظر داشته باشید. برای مثال نکات مهم نورپردازی سقف اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق مطالعه و سرویس بهداشتی با هم تفاوت دارند. همچنین کناف و ابزارهای به‌کار رفته در سقف نیز از موارد کاربری فضا به شمار می‌روند که قبل از اجرای نورپردازی باید از نظر طرح و اندازه بررسی شوند تا یکی از مناسب‌ترین روش‌های نورپردازی سقف مورد انتخاب و اجرا قرار گیرد.

4- ارتفاع سقف

ارتفاع سقف از نکات مهم در نورپردازی سقف

اگر ارتفاع یک سقف تا زمین زیاد باشد برای اجرای نورپردازی سقف مدرن از سبک دکوراتیو و لوسترها استفاده می‌شود. اما با کاهش ارتفاع سقف محیط سبک نور مخفی قابلیت و کارایی بیشتر خواهد داشت. همچنین در محیط‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام از سبک سقف کاذب استفاده می‎‌شود. با استفاده از سبک سقف کاذب و نصب آن نوری یکنواخت و ملایم در محیط پخش شده و زیبایی آن چندین برابر می‌شود.

سخن پایانی

نورپردازی سقف با ال ای دی اهمیت زیادی در طراحی داخلی یک محیط دارد و باعث ایجاد حس متفاوت در افراد موجود در آن می‌شود. اگر نسبت به دانستن نکات مهم در نورپردازی سقف مدرن علاقه‌مند یا کنجکاو بوده‌اید، این مطلب به احتمال زیاد پاسخگو سؤالات ذهنی شما بوده است. چرا که انواع محصولات روشنایی، روش‌ها و موارد مهم برای نورپردازی سقف مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سؤالات متداول

انواع چراغهای سقفی چیست؟

چراغهای سقفی به سه دسته چراغهای سقفی توکار، روکار و آویز تقسیم میشوند.

روش‌های نورپردازی سقفی در مکان‌های مختلف کدام‌اند؟

سبکهای نقطه ای، تأکیدی، دکوراتیو، عمومی و وظیفه ای از روشهای نورپردازی هستند که هر کدام قبل از انتخاب و اجرا از نظر چیدمان وسایل، ارتفاع سقف، کاربری فضا و… بررسی میشوند.

هدف از انجام نورپردازی چیست؟

نورپردازی سقف در مکانهای مختلف احساس افراد را نسبت طراحی انجام شده در محیط تحت تأثیر قرار میدهد و باعث بزرگتر و زیباتر جلوه دادن آن می‌شود.

نام انواع محصولات روشنایی برای نورپردازی سقف چیست؟

لوستر، نور مخفی، پنل سقفی، هالوژن و چراغ خطی محصولات روشنایی جهت نورپردازی سقف در مکان های مختلف هستند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.