وبلاگ

7 علت کم نور شدن لامپ ال ای دی

هفت علت کم نور شدن لامپ LED

امروزه لامپ‌های ال ای دی به اصلیترین منابع نوری برای روشنایی محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری تبدیل شده اند؛ دلیل این موضوع هم حفظ کیفیت نور و طول عمر بالای این محصولات است. اما گاهی اوقات ممکن است با ضعیف شدن نور این لامپ‌ها مواجه شویم. در این مقاله از دایانو می‌خواهیم به بررسی علت کم نور شدن لامپ ال ای دی بپردازیم.

  • نامناسب بودن دما

اولین دلیل کم شدن نور لامپ ال ای دی مربوط به نامناسب بودن دما در محل نصب این محصول است؛ برای مثال اگر دمای محیط بیش از اندازه گرم شده باشد، لامپ نمی‌تواند به درستی جریان را منتقل کرده و به این ترتیب کیفت نور آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین دمای خیلی سرد هم می‌تواند بر روی سلامت چیپ‌های ال ای دی اثر گذاشته و به این ترتیب نور آن‌ها را کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله دمای کاری ال ای دی چیست را مطالعه کنید.

  • آسیب دیدن اجزای داخلی لامپ

اسیب دیدن اجزای داخلی لامپ led از دلایل خرابی لامپ های ال ای دی

مهمترین علت کم نور شدن لامپ‌های ال ای دی مربوط به خرابی یا آسیب دیدن اجزای داخلی آن است. اگر شما به درستی لامپ‌های ال ای دی را نصب نکرده باشید، ولتاژ و جریان نادرستی از آن‌ها عبور خواهد کرد که باعث آسیب دیدن سیم پیچی‌ها یا قطعات داخلی می‌شود. بنابراین قبل از خرید محصولات روشنایی ال ای دی باید مطمئن شوید که ولتاژ و جریان سازگار با آن چقدر است تا آن را در محل مناسب نصب کنید.

  • بی کیفیت بودن اجزای داخلی

بی کیفیت بودن اجزای داخلی لامپ یکی از دلایل خرابی لامپ ال ای دی

به طور معمول طول عمر لامپ‌های ال ای دی بسیار زیاد است و معمولا نور آن‌ها تا مدت زیادی کم نخواهد شد؛ اما اگر شاهد این پدیده بودید، بد نیست به بی کیفیت بودن اجزای داخلی به عنوان علت کم نور شدن لامپ ال ای دی نگاه کنید. جزء اصلی در لامپ‌های ال ای دی که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به نورانی را دارد، تراشه‌های آن است؛ در صورتی که این تراشه‌ها بی کیفیت باشند، خیلی زود آسیب می‌بینند و باعث کم نور شدن می‌شوند.

  • عدم تناسب رنگ نور لامپ با محیط

عدم تناسب رنگ نور لامپ با محیط از دلایل کم نور شدن لامپ ال ای دی

شاید نیازی نباشد که دلیل کم نور شدن لامپ ال ای دی را در خود لامپ جستجو کنید؛ زیرا در مواردی، به دلیل عدم تناسب رنگ دیوار با نور لامپ، این مشکل به وجود می‌آید. برای مثال در مواردی که رنگ دیوار‌ها کثیف و کدر باشند، نور لامپ هم تحت الشعاع قرار گرفته و کم می‌شود؛ بنابراین می‌توانید با تمیز کردن دیوار‌ها، بازتاب نور را افزایش داده و کیفیت آن را بهبود ببخشید.

این صفحه را هم ببینید: قیمت پروژکتور ال ای دی

  • تاثیر کم بودن کیفیت فسفر LED در کم نور شدن نور آن

دیگر علت کم نور شدن لامپ LED به کیفیت فسفر آن ارتباط دارد که نقش اساسی در تولید نور توسط این محصولات دارد؛ به طور کلی راندمان کوانتومی‌ فسفر تعیین می‌کند که قدرت پرتاب نور در لامپ‌های مختلف چقدر است؟ از سوی دیگر، راندمان کوانتومی‌ هم به اندازه ذرات مربوط است؛ یعنی هرچه ذرات بزرگتر باشند، بازده نوری هم بالاتر است.

اما باید بدانید که اندازه این ذرات هم حدی دارد و نمی‌توان به مقدار دلخواه آن‌ها را بزرگ کرد؛ زیرا توزیع نور را به هم زده و به این ترتیب بر روی کیفیت نور تاثیر منفی خواهند گذاشت. پس اگر در زمان روشن کردن لامپ، با کم نور شدن آن مواجه شدید، این احتمال را بدهید که سازنده استاندارد‌های ساخت را رعایت نکرده است.

  • براکت و تجهیزات دفع حرارت

موادی که برای دفع حرارت از لامپ ال ای دی استفاده می‌شوند یا براکت‌ها که نقش بازتاب دهنده را بر عهده دارند، به طور غیرمستقیم بر روی کیفیت نور ساطع شده از لامپ‌های ال ای دی اثر گذار هستند. برای مثال نقره بازتاب بهتری نسبت به مس یا آهن داشته و در نتیجه کیفیت نور بالاتری را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

  • نحوه نگهداری از لامپ

نحوه نگهداری از لامپ led

از دیگر عوامل موثر بر نور لامپ‌های ال ای دی می‌توان به نحوه نگهداری از آن اشاره کرد؛ در صورتی که گرد و غبار زیادی بر روی لامپ نشسته و تمیز نشده باشد، نور آن به شدت کاهش خواهد یافت. این موضوع در چراغ سوله ای یا پروژکتور ال ای دی که در فضای آزاد نصب می‌شود، رواج بیشتری دارد. به همین دلیل نیاز است که به طور دائمی‌ از یک پارچه خشک برای پاک کردن گرد و غبار‌ها در قسمت پشتی استفاده شود.

سخن پایانی

در این مقاله از دایانو به بررسی مهمترین علت کم نور شدن لامپ ال ای دی پرداخته و 7 دلیل را برای این موضوع بیان کردیم. باید بدانید که کیفیت نور لامپ ال ای دی بستگی به کیفیت اجزای سازنده آن خواهد داشت؛ به همین دلیل باید حتما این محصولات را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان علت کم نور شدن لامپ ال ای دی را برطرف کرد؟

در مواردی که دلیل این اتفاق مربوط به نامناسب بودن دمای محیط، مناسب نبودن رنگ دیوار‌ها یا کثیف بودن لامپ باشد، این امکان وجود دارد. اما مشکل کم کیفیت بودن اجزای داخلی را تنها می‌توان با خرید یک محصول جدید برطرف کرد.

آیا دلیل کم نور شدن لامپ ال ای دی با اس ام بی متفاوت است ؟

از آنجا که لامپ‌های SMD زیرمجموعه ای از لامپ‌های ال ای دی هستند و شباهت زیادی به آن دارند، علت کم نور شدن آن‌ها هم با یکدیگر مشابه خواهد بود.

4/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.