وبلاگ

6 اصل طلایی در نورپردازی با پروژکتور وال واشر نما

6 اصل طلایی در نورپردازی نمای ساختمان

وال واشر نورپردازی نمای ساختمان از بهترین محصولات برای زیباسازی است. شهرهای بزرگ امروزی با ساختمان‌هایی با معماری‌ها و نماهای مختلف پر شده‌اند؛ بنابراین ساختمان‌هایی که از نمایی زیبا و نورپردازی خاص برخوردار هستند، می‌توانند با استفاده از چراغ وال واشر نما تأثیر چشمگیری در زیبایی شهرها داشته باشند. یک ساختمان با نمای زیبا و نورپردازی خاص می‌تواند تا حد زیادی نگاه‌ها را به خود جذب کند. اما نورپردازی با استفاده از پروژکتور وال واشر نما دارای اصولی است که در این مقاله به آنها پرداخته ایم.

مشخصات فنی چراغ نمای ساختمان وال واشر

چراغ نمای ساختمان وال واشر باید دارای مشخصات خاصی باشد که بتواند به مدت طولانی نیاز شما را برطرف کند. مهمترین مشخصات فنی وال وشار نما عبارتند از:

  • دارای طول متفاوت: وال واشر نما معمولا به صورت طولی بر حسب سانتی متر فروخته می‌شود؛ به همین دلیل شما می‌توانید به سادگی کل نما را با استفاده از این چراغ‌ها پوشش دهید.
  • دارای خاصیت ضد آب: به دلیل اینکه چراغ نمای ساختمان وال واشر به طور دائمی در معرض شرایط آب و هوایی مختلف است، باید در برابر نفوذ آب مقاوم باشد.
  • امکان تغییر زاویه: برخی از مدل‌های وال واشر نما دارای زاویه متغیر هستند؛ در نتیجه امکان نورپردازی تاکیدی را برای شما فراهم می‌کنند.
  • دارای شدت نوری بالا: از آنجا که در نمای ساختمان یا شهر معمولا آلودگی نوری زیادی وجود دارد، وال واشر نما باید قدرت نوردهی خوبی داشته باشد تا بتواند کل نما را به خوبی روشن کند.

خرید وال واشر

آشنایی با روش های اجرای نمای وال واشر

برای نورپردازی نمای ساختمان هرگز نمی‌توان بهترین روش را مشخص کرد؛ زیرا نورپردازی با شیوه‌های مختلفی قابل انجام است که بسته به هدفی که شما دارید و نوع ساختمان و شرایط مربوط به آن، از یکی از روش‌های نورپردازی استفاده می‌شود. قبل از معرفی اصول طلایی در نورپردازی نمای ساختمان بهتر است که با انواع نورپردازی نما آشنا شوید:

  • نورپردازی یکدست

نورپردازی یکدست یکی از روش های استفاده از وال واشر نورپردازی نمای ساختمان است که باعث می‌شود تا پستی و بلندی‌های سطح ساختمان دیده نشوند و سطح ساختمان به صورت یکپارچه دیده شود. در نورپردازی یکدست می‌توان قسمت بزرگی از نمای ساختمان را با نوری یکنواخت روشن کرد.

مزیتی که نورپردازی یکنواخت دارد این است که بعد از گذشت چند سال از ساخت ساختمان هم می‌توان آن را روی نما پیاده‌سازی کرد. برای این شیوه از نورپردازی نمای ساختمان، خرید وال واشر بهترین گزینه است. پروژکتور وال واشر نما روشنایی، نور یکنواختی ایجاد می‌کنند و رنگ‌های بسیار متنوعی دارد. به علاوه در زاویه‌ها و فضاهای محدود هم می‌توان آن‌ها را نصب کرد.

نورپردازی منطقه ای ساختمان به چه معناست؟

  • نورپردازی منطقه ای

در نورپردازی منطقه‌ای، میتوان نقاطی از ساختمان مانند ستون‌ها، پنجره‌ها و بالکن‌ها را با استفاده از وال واشر نورپردازی نمای ساختمان تزیین کرد. به دلیل تأکیدی که در این نورپردازی روی قسمت‌هایی از بنا وجود دارد؛ طرح آن ساختمان برای همیشه در ذهن‌ها باقی می‌ماند. برای نمونه با این روش نورپردازی می‌توان قدرت و استحکام بنا را بهتر به ذهن بیننده القا کرد. به همین دلیل در بناهای تاریخی یا بزرگ بیشتر از این مدل پیاده سازی نمای وال واشر استفاده می‌شود.

  • نورپردازی خشن با وال واشر نورپردازی نمای ساختمان

برای افزایش جلوه‌ها و نشان دادن معماری خاص بنا از نورپردازی خشن با چراغ وال واشر نما استفاده می‌شود. در این روش، انواع پروژکتور وال واشر نما به‌ گونه‌ای قرار می‌گیرند که تنها همان بخش را روشن کنند و به بقیه بخش‌ها نوری نرسد.

نورپردازی از داخل و خارج ساختمان

  • نورپردازی از داخل و خارج

نورپردازی از داخل و خارج با استفاده از وال واشر نورپردازی نمای ساختمان بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از اجرای نمای وال واشر چراغ‌ها و فیبرهای نوری را در نمای بیرونی ساختمان مانند پنجره یا بالکن نصب می‌کنند. به طوری که اندازه ساختمان بلندتر به نظر برسد و جلوه‌ی بیشتری داشته باشد. در این روش نباید چراغ‌ها را در زیر پنجره‌ها قرار داد؛ بلکه آن‌ها را در قسمت طاق مانند پنجره‌ها نصب می‌کنند. قرار دادن چراغ‌ها در زیر پنجره‌ها باعث جلب‌ توجه زیادی می‌شود.

اصول طلایی نورپردازی ساختمان با چراغ وال واشر نما

امروزه مسئله نورپردازی نمای ساختمان‌ها، مربوط به همه‌ی ساختمان‌ها می‌شود و تنها ساختمان‌های تجاری و معروف را شامل نمی‌شود. به مرور زمان مردم متوجه تأثیر استفاده از وال واشر نورپردازی نمای ساختمان در جذب افراد و زیبایی ساختمان‌ها شده‌اند. نورپردازی هم مانند بسیاری از کارهای دیگر برای بهتر انجام شدن، از اصول و شرایطی پیروی می‌کند. این اصول و شرایط در زیر معرفی می‌شوند:

1- رنگ نور پروژکتور وال واشر نما

باید طیف رنگی چراغ وال واشر نما با مصالح به‌ کار رفته در آن هماهنگی خوبی داشته باشد. هماهنگ بودن رنگ با نوع ساختمان، جلوه‌ای ویژه و یکپارچه را به نما می‌دهد.

توجه به شدت نور در نورپردازی ساختمان

2- شدت نور

در انجام نورپردازی نمای ساختمان‌ها با استفاده از وال واشر نورپردازی نمای ساختمان حتما باید به شدت نور دقت بسیار کرد؛ زیرا توجه نکردن به شدت آن می‌تواند جلوه‌ای آشفته و نامناسب به ساختمان بدهد. اگر شدت نور به‌کار رفته در نمای ساختمان زیاد باشد؛ باعث می‌شود که نقص‌های موجود در ساختمان بیشتر دیده شوند و همینطور آلودگی نوری زیادی را ایجاد می‌کند. بنابراین باید میزان نور پروژکتور وال واشر نما متعادل باشد؛ به طوری که ضمن نمایش زیبایی نما، چشم‌ها را اذیت نکند.

3- منبع نور مخفی

در هنگام نورپردازی حتما باید دقت کرد که انواع پروژکتور وال واشر نما را در جهتی قرار داده شود که در دید نباشد. به طوری که به نظر برسد ساختمان به‌ خودی‌ خود، نور تابش می‌کند. پیدا بودن منبع نور روی زیبایی ساختمان تأثیر خوبی ندارد و نما را نامتناسب نشان می‌دهد. خرید چراغ خطی توکار می‌تواند تجربه متفاوتی از نورپردازی مخفی را برای شما به ارمغان آورد؛ این نوع از چراغ‌ها مانند هاله‌هایی از نور بر روی نما به کار می‌روند و با استفاده از آن‌ها می‌توان طرح‌های منحصر به فردی را ایجاد کرد.

هماهنگی نورپردازی با نوع ساختمان

4- هماهنگی وال واشر نورپردازی نمای ساختمان با نوع آن

نوع چراغ وال واشر نما که برای نمای ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود باید با نوع بنای ساختمان، طراحی و متریال به‌ کار رفته در آن هماهنگی داشته باشد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که نوع ساختمان چیست؟ مثلا آیا یک ساختمان معمولی را می‌خواهید نورپردازی کنید یا یک ساختمان با طرح‌های برجسته؟ حتی شیوه نورپردازی برای ساختمان‌های مسکونی با تجاری یا اداری هم متفاوت است.

5- برجسته کردن عناصر

یک نورپردازی خوب باعث می‌شود تا ویژگی‌های اصلی ساختمان در شب بهتر دیده شوند. برای نمونه اگر می‌خواهید که معماری منحصر به فرد نمای ساختمان به بهترین شکل دیده شود و نسبت به بقیه اجزای ساختمان برجسته‌تر به نظر برسد؛ باید نورپردازی به نحوی باشد که این معماری بهتر به چشم بیاید. در این حالت خرید پروژکتور ال ای دی و نصب آن گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین می‌توانید با بازی رنگ‌های پروژکتور وال واشر نما جلوه‌ای خاص را به ساختمان بدهید.

6- سازگاری نورپردازی با محیط

وال واشر نورپردازی نمای ساختمان باید با محیط و ساختمان‌های اطراف سازگاری خوبی داشته باشد؛ به طوری که حالتی آشفته و نامتناسب به محیط اطراف ندهد. بنابراین باید مسئله آلودگی نوری را در هنگام نورپردازی در نظر داشت.

نکات مهم هنگام نورپردازی نمای ساختمان

چه نکاتی را باید در نورپردازی نمای ساختمان در نظر گرفت؟

  • سعی کنید برای صرفه‌ جویی در مصرف برق از صحیح‌ترین روش برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده کنید. شما می‌توانید تنها با نورپردازی بخش‌های خاصی از ساختمان به جای کل آن، هم‌ نظر افراد را جلب کنید و هم مصرف برق را کاهش دهید.
  • باید به شیوه صحیح و اصولی از چراغ وال واشر نما استفاده کرد. نورپردازی‌های غیراصولی نما باعث آلودگی نوری و نامتناسب به نظر رسیدن ساختمان می‌شوند.
  • انواع وال واشر نورپردازی نمای ساختمان که برای نورپردازی استفاده می‌شوند، باید به‌گونه‌ای در نمای ساختمان قرار گیرند که نور آن‌ها باعث آزار افراد داخل ساختمان نشود.
  • منابعی که برای نورپردازی استفاده می‌شوند باید در برابر برف و باران آسیب نبینند و همچنین بتوان آن‌ها را تمیز کرد و شست.
  • استفاده از منابع خورشیدی توصیه نمی‌شود؛ زیرا تضمینی همیشگی برای ذخیره نیروی کافی توسط آن‌ها وجود ندارد.

سخن آخر

استفاده از وال واشر نورپردازی نمای ساختمان عظمت و جلوه‌ای خاص را به ساختمان می‌بخشد و باعث جذب نگاه افراد می‌شود. دلیل اصلی اجرای نمای وال واشر دیده نشدن آن‌ها در تاریکی شب است؛ بنابراین ساختمان‌ها، به‌ویژه ساختمان‌های تجاری و معروف را نورپردازی می‌کنند تا معماری خاص و زیبای آن‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر زیبا شدن نمای ساختمان، یک نورپردازی اصولی باعث زیبا شدن ظاهر شهر و محیط اطراف آن می‌شود.

برای یک نورپردازی اصولی و صحیح  با استفاده از پروژکتور وال واشر نما قواعدی وجود دارند که ما همه این قواعد را در این مقاله توضیح دادیم. شما با در نظر گرفتن همه این اصول و نکات می‌توانید معماری خاص ساختمان‌های خود را بیشتر در ذهن بیننده القا کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.