وبلاگ

هیت سینک ال ای دی چیست؟ کاربردها و انواع

هیت سینک ال ای دی چیست؟ کاربردها و انواع

هیت سینک ال ای دی یکی از تجهیزات روشنایی پرکاربرد و یک نوع مبدل حرارتی است که می‌تواند از افزایش دما در لامپ ال ای دی جلوگیری کند. در این مقاله از دایانو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هیت سینک چیست و چه انواعی دارد؟ همچنین نحوه کار و کاربردهای هیت سینک لامپ ال ای دی را هم بررسی خواهیم کرد.

هیت سینک لامپ ال ای دی چیست؟

هیت سینک یا گرماگیر (Heat Sink) یک نوع مبدل حرارتی است که در انواع واسیل الکتریکی و مکانیکی کاربرد داشته و وظیفه کنترل حرارت را بر عهده دارد. در این وسیله، برای جلوگیری از افزایش دمای قطعه و جذب حرارت، از یک سیال استفاده می‌شود که معمولا هوای اطراف لامپ LED است. به این ترتیب می‌توان از آسیب دیدن قطعات حساس به دما جلوگیری کرده و طول عمر آن‌ها را تا حد زیادی افزایش داد.

باید بدانید که در استاندارد ساخت لامپ‌های LED معمولا یک بازه دمایی تعریف شده که بالاتر رفتن از این مقدار، می‌تواند باعث سوختن لامپ شود؛ به همین دلیل در ساختار داخلی محصولات روشنایی ال ای دی از یک گرماگیر استفاده شده که می‌تواند از قطعات حساس به دما، محافظت نماید.

این صفحه را هم ببینید: قیمت پروژکتور ال ای دی

ساختار هیت سینک (گرماگیر) چگونه است؟

برای اینکه بتوانیم با نحوه عملکرد هیت سینک لامپ ال ای دی آشنا شویم، نیاز است که ساختار آن را بشناسیم. باید بدانید که اساس کار این خنک کننده بر خاصیت مقاومت ویژه مواد است که می‌تواند به خوبی جایگزین مقاومت‌های مصرف کننده برای کاهش دمای مدار شود. هیت سینک LED از موادی ساخته شده که حرارت خوبی داشته باشد؛ به همین دلیل بیشتر خنک کننده‌ها فلزی هستند.

ساختار هیت سینک به گونه ای است که یک سری کانال‌هایی برای گذشتن سیالاتی مانند آب یا هوا در داخل آن قرار گرفته و فاصله پره‌ها در آن بر اساس اصول استاندارد تعیین می‌شود. وجود این پره‌ها باعث خواهد شد که هوا در هیت سینک لامپ ال ای دی جریان پیدا کرده و به این ترتیب حرارت به خوبی منتقل شود. البته در مواردی که ولتاژ لامپ بالا باشد، از خمیر سیلیکون کیلویی برای دفع حرارت بهتر از هیت سینک استفاده می‌شود.

مزایای هیت سینک ال ای دی چیست

مزایای هیت سینک ال ای دی چیست؟

  • جلوگیری از افزایش بیش از حد دما
  • محافظت از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی حساس به دما
  • جلوگیری از سوختن لامپ ال ای دی
  • افزایش طول عمر قطعات
  • جلوگیری از تغییر شدت و رنگ نور لامپ LED با گذشت زمان

انواع هیت سینک ال ای دی از نظر عملکرد

بر اساس نوع عملکرد، می‌توان هیت سینک ال ای دی را در دو دسته فعال و غیرفعال قرار داد. در خنک کننده فعال یا Active از یک فن یا دمنده برای انتقال حرارت استفاده شده که راندمان خوبی داشته و قیمت مناسبی هم دارد. اما در هیت سینک غیرفعال یا Passive از فرایند همرفتی برای انتقال حرارت استفاده می‌شود. به این ترتیب که خنک کننده می‌تواند حرارت را از لامپ ال ای دی جذب کرده و آن را به سیال اطراف انتقال دهد. اغلب در ساختار لامپ‌های LED از هیت سینگ غیر فعال استفاده می‌شود؛ زیرا قطعه متحرکی ندارد.

این صفحه را هم ببینید: وال واشر ال ای دی

انواع هیت سینک لامپ ال ای دی از نظر ظاهر

یکی دیگر از معیار‌های طبقه بندی هیت سینک ال ای دی، نحوه قرارگیری پره‌های آن‌ها در کنار یکدیگر است. بر اساس چیدمان این پره‌ها می‌توان خنک کننده‌ها را در دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

  • هیت سینک سوزنی
  • گرماگیر پره ای مستقیم
  • خنک کننده پره ای زاویه دار
  • هیت سینک گرد یا خورشیدی
  • هیت سینک سوله ای یا استوانه ای
  • هیت سینک پروانه ای یا شاخ گوزنی

نکات مهم در خرید هیت سینک

هیت سینک لامپ ال ای دی معمولا در داخل این محصول قرار گرفته و نیاز به خرید گرماگیر جداگانه وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید که برای بهبود عملکرد این محصولات، هیت سیک جداگانه ای خریداری کنید، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

نکات مهم در خرید هیت سینک ال ای دی

  • جنس هیت سینک: به طور معمول مس در مقایسه با آلومینیوم هدایت حرارتی بیشتری دارد؛ اما آلومینیوم در برابر خوردگی و رطوبت مقاومتر بوده و با قیمت کمتری عرضه می‌شود.
  • نحوه قرارگیری پره‌ها: بسته به محل نصب و فضای موجود، می‌توانید یکی از انواع هیت سینک لامپ ال ای دی را انتخاب کنید.
  • ویژگی‌های ظاهری: فاصله میان پره‌ها، شکل ظاهری و قطر پره‌ها از مهمترین عوامل اثرگذار بر روی میزان خنک کنندگی هیت سینک LED هستند که باید در زمان خرید به آن دقت کنید.
  • نیاز یا عدم نیاز به فن: در صورتی که از چند لامپ ال ای دی توان بالا در یک مکان کوچک استفاده می‌کنید، برای تهویه بهتر هوا و خنک کردن آن‌ها نیاز به فن خواهید داشت.

سخن پایانی

هیت سینک لامپ ال ای دی یکی از تجهیزات روشنایی بسیار مهم برای خنک کردن این محصولات و افزایش طول عمر آن‌ها است. در این مقاله از دایانو به این سوال پاسخ دادیم که هیت سینک ال ای دی چیست و چگونه کار می‌کند. همچنین انواع گرماگیر و مزیت‌های آن را موردبررسی قرار دادیم

سوالات متداول

چه فلزاتی برای ساخت هیت سینک لامپ ال ای دی مناسب هستند؟

طلا، مس و آلومینیوم از بهترین فلزات در ساخت هیت سینک‌ها هستند؛ اما برای کاهش هزینه‌های تولید، بیشتر خنک کننده‌ها را از آلومینیوم می‌سازند.

اهمیت وجود هیت سینک داخلی در لامپ LED چیست؟

هیت سینک داخلی می‌تواند حرارت را از اجزای سازنده محصولت ال ای دی جذب کرده و آن را به خنک کننده خارجی انتقال دهد. به این ترتیب از فسفری که در لامپ به کار رفته، محافظت می‌شود و لامپ ال ای دی در اثر گذشت زمان می‌تواند کیفیت و شدت نور خود را حفظ کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.