وبلاگ

لامپ اس ام دی smd چیست؟ معرفی مزایا و معایب لامپ SMD

لامپ اس ام دی smd چیست معرفی مزایا و معایب لامپ اس ام دی

امروزه محصولات روشنایی ال ای دی جای خود را بسیار باز کرده اند و توانسته اند درصد زیادی از روشنایی خانه‌ها یا حتی فضا‌های شهری را تامین کنند. یکی از بهترین و جدیدترین نمونه‌های لامپ‌های LED، اس ام دی نام دارد. در این مقاله از دایانو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که لامپ اس ام دی چیست؟ همچنین مزیت‌ها و معایب این لامپ را بررسی کرده و به بررسی مزایا و معایب لامپ‌های اس ام دی می‌پردازیم.

لامپ SMD چیست؟

چراغ اس ام دی یکی از زیرمجموعه‌های محصولات روشنایی ال ای دی است که توان بالایی دارد و برای ساخت آن از تکنولوژی به نام Surface Mounted Device استفاده شده است. در ساختار لامپ‌های اس ام دی یک سری چیپ و قطعات الکترونیکی بر روی یک برد آلومینیومی‌ قرار گرفته اند که ضخامت زیادی ندارد و هیچگونه سوراخی بر روی آن ایجاد نشده است.

لامپ smd چیست

باید بدانید که معمولا لامپ‌های smd در بازار با استفاده از یک عدد چهار رقمی‌ شناخته می‌شوند که هر دو رقم، نشان‌دهنده سایز چیپ‌های لامپ است؛ برای مثال لامپ ال ای دی اس ام دی 2835 از چیپ‌هایی با اندازه 28 در 35 میکرومتر ساخته شده است.

نحوه ساخت لامپ‌های SMD

اگر می‌خواهید بدانید که تکنولوژی ساخت چراغ اس ام دی چیست؟ باید بگوییم که این لامپ‌ها معمولا با استفاده از دستگاه‌های لیزری لحیم کاری ساخته می‌شوند؛ اما نمونه‌های دستی و کوچک آن را می‌توان با داشتن سیم‌های لحیم از جنس قلع با ضخامت 0.4 ساخت. در تولید انبوه انواع لامپ‌های SMD، از دستگاه لیزر برای جک کردن طرح قرارگیری چیپ‌ها بر روی برد استفاده شده و سپس با استفاده از کاردک و خمیر قلع می‌توان قطعات و جیپ‌ها را بر روی برد محکم کرد.

کاربرد چراغ اس ام دی چیست؟

کاربرد لامپ smd چیست

یکی دیگر از سوالات مهم درباره این تکنولوژی جدید این است که کاربرد لامپ اس ام دی چیست؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید لامپ‌های SMD تنها در محصولات روشنایی کاربرد ندارند و می‌توان آن‌ها را در سیستم‌های روشنایی ماشین مانند چراغ‌های مه شکن و لامپ داخل کابین هم مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر این باید بدانید که یکی از مزایای لامپ SMD این است که می‌توان از آن برای نورپردازی فضای باز استفاده کرد و نگران آسیب دیدن مدار‌های داخلی نبود. برای مثال شما می‌توانید با خرید پروژکتور اس ام دی به راحتی فضای باغ یا پارک‌ها را روشن کنید؛ زیرا این نوع لامپ‌ها می‌توانند نور را در زاویه زیاد و با شدت خوبی بتابانند. همچنین امکان استفاده از وال واشر اس ام دی هم برای نورپردازی بیرونی ساختمان‌ها و نورپردازی سقف وجود دارد.

مزایای لامپ اس ام دی چیست؟

ظهور چراغ‌های SMD توانست دنیای محصولات ال ای دی را تا حد زیادی دگرگون کند و مزایای زیر را برای مصرف کنندگان به ارمغان آورد:

  • ایجاد روشنایی بیشتر
  • امکان دستیابی به شدت نور بالاتر
  • مصرف انرژی کم
  • ایجاد گرمای کمتر در فضا
  • حجم و اندازه کوچک
  • شدت نور و قابلیت انتشار بهتر
  • ایجاد روشنایی یکنواخت و بدون سایه
  • طول عمر زیاد
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری کم

همچنین بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی، SMD و COB چیست

لامپ اس ام دی smd چند ولت است؟

یکی از سوالات مهمی‌ که برای شناخت بیشتر این لامپ پرسیده می‌شود، این است که لامپ اس ام دی چند ولت است؟ به طور کلی ولتاژ لامپ SMD بین 1.5 تا 3.5 ولت متفاوت است و این موضوع به طور مستقیم به رنگ نور لامپ بستگی دارد. مثلا لامپ‌های smd دارای نور قرمز با ولتاژ 1و5 ولت کار می‌کنند؛ اما نور سفید و آبی به ترتیب نیاز به ولتاژ 2 و 3 ولت دارند.

با این حال در نمونه‌های فول کالر یا هفت رنگ ممکن است لامپ‌های اس ام دی با ولتاژ 15 ولت هم مشاهده کنید. باید بدانید که جریان سازگار با چراغ های smd در حدود 5 تا 25 آمپر است و بیشتر از این مقدار ممکن است به لامپ آسیب بزند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر، مقاله ولتاژ لامپ ال ای دی چقدر است را مطالعه کنید.

مضرات لامپ SMD چیست؟

مضرات لامپ smd چیست

باید بدانید که چراغ های SMD در کنار همه فوایدی که برای شما دارند، ممکن است مضراتی هم به وجود آورند. از مهمترین معایب چراغ اس ام دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اختلال در خواب در صورت استفاده به مدت طولانی
  • مقاومت کم در برابر ضربه
  • وابسته بودن سلامت چیپ‌ها به یکدیگر

سخن پایانی

در این مقاله از دایانو به این سوال پاسخ دادیم که چراغ smd چیست و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. به طور کلی هر زمان که نیاز به لامپی با طول عمر بالا برای نصب در فضای باز یا محیط‌های بزرگ داشتید، خرید لامپ‌های SMD توصیه می‌شود؛ شما می‌توانید انواع این محصولات را با قیمت مناسب از ما در فروشگاه دایانو خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از لامپ‌های smd باعث ایجاد سایه می‌شود؟

خیر. از آنجا که بیشتر چیپ‌ها در لامپ‌های اس ام دی با زاویه 120 درجه کارگذاری می‌شوند، می‌توانند فضای بیشتری را پوشش داده و از ایجاد سایه‌های تیز و تیره جلوگیری کنند.

آیا لامپ SMD همان ال ای دی است؟

لامپ‌های اس ام دی نسل جدیدی از محصولات روشنایی ال ای دی هستند که با هدف برطرف کردن ایراد‌هایی مانند ایجاد سایه، متمرکز بودن نور، بزرگ بودن ابعاد و کم شدن شدت در طول زمان ساخته شده اند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.