وبلاگ

راهنمای گام به گام نصب وال واشر و پروژکتور

راهنمای گام به گام نصب وال واشر و پروژکتور

اگر به دنبال راهی هستید که بتوانید بدون نیاز به حضور افراد دیگر و به راحتی وال واشر و پروژکتور را در محل نصب کنید؛ این مقاله برای شما نوشته شده است. نصب وال واشر و پروژکتور هر چند یک کار بسیار تخصصی است؛ اما می‌توان با رعایت برخی از نکات، این کار را به راحتی و بدون هیچ دردسری انجام داد.

برای نصب این قطعات باید به خوبی از ویژگی‌های هر چراغ مانند ولتاژ سازگار اطلاع داشته باشید. به علاوه باید بدانید که این قطعات قرار است در چه مکانی نصب شوند تا بتوانید تجهیزات و وسایل مورد نیاز را برای خود فراهم کنید. تا انتها با ما همراه باشید تا بتوانید مثل آب خوردن وال واشر و پروژکتور را نصب کنید.

قبل از نصب وال واشر و پروژکتور این موارد را برای خود مشخص کنید

اگر می‌خواهید فرایند نصب پروژکتور و وال واشر را با موفقیت پشت سر بگذارید؛ باید برخی از موارد را برای خود مشخص کنید. این موارد عبارت‌اند از:

وال واشر و پروژکتور قرار است در چه محلی نصب شوند

1- چراغ‌ ها را قرار است در چه محلی نصب کنید؟

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در زمان نصب، به آن دقت نمایید؛ این است که می‌خواهید آن را در کجا نصب کنید. البته که بهتر است قبل از خریدن هر محصولی این تصمیم را بگیرید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما اگر محصول را خریده‌اید؛ هنوز دیر نشده و می‌توانید تا قبل از نصب، بهترین محل را برای آن پیدا کنید.

معمولا وال واشرها بر روی دیوارهایی نصب می‌شوند که فضای باریک و کمی دارند؛ به همین دلیل از آن‌ها برای نورپردازی نمای ساختمان، پل‌ها و انواع دیوارها استفاده می‌شود. به علاوه فریم وال واشر به صورتی طراحی شده که در برابر شرایط محیطی از آن محافظت می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان با خیال راحت آن را در فضای آزاد هم نصب کرد.

پروژکتورهای معمولی به دلیل اندازه بزرگ‌تری که دارند؛ نیاز به فضای بیشتری برای نصب خواهند داشت. این نوع از پروژکتور، معمولا جنبه تزیینی ندارند و هدف اصلی آن‌ها ایجاد نور و روشنایی در محیط است. البته می‌توان از نمونه‌های جدید آن‌ها برای تزیین استیج‌های کنسرت یا تالارهای عروسی و نمای برج‌های بلند استفاده کرد.

2- به چه تعداد وال واشر یا پروژکتور نیاز دارید؟

زمانی که محل نصب را مشخص کردید؛ باید بدانید که چه مقدار وال واشر یا پروژکتور برای رسیدن به سطح نوری مورد نظر شما مناسب خواهد بود؟ برای این کار باید مساحت محیطی را که قصد نورپردازی آن را دارید؛ بدانید. به علاوه باید بدانید که چه مقدار نور برای تزیین یا نورپردازی این محیط کافی خواهد بود؛ به این ترتیب می‌توانید بهترین توان را برای خود انتخاب کنید. در صورت تمایل به خرید این محصولات به لینک‌هایی که در ادامه قرار داده خواهد شد مراجعه کنید.

آیا وال واشر یا پروژکتور با محل نصب سازگاری دارد

3- آیا وال واشر یا پروژکتور با محل نصب سازگاری دارد؟

بر روی بدنه هر وال واشر یا پروژکتور کدهایی قرار گرفته است که می‌توانند نشان‌ دهنده شرایط محیطی محل نصب آن‌ها باشند. برای مثال برخی از این محصولات ممکن است هیچ حفاظتی در برابر رطوبت نداشته باشند؛ در نتیجه نمی‌توانید از آن‌ها در فضای آزاد بدون سرپناه استفاده کنید.

علاوه بر این‌ها باید بدانید که جنس فریم وال واشر و پروژکتور چیست و آیا اگر آن‌ها را در محل‌های در معرض فشار یا ضربه نصب کنید؛ آسیبی خواهند دید یا خیر؟ پس قبل از نصب یا حتی خرید این محصولات، باید از این ویژگی‌ها اطلاعات کامل را به دست آورید. علاوه بر این موارد باید ولتاژ وال واشر یا پروژکتور را هم در نظر بگیرید. در نورپردازی خانه‌های شخصی و ادارات معمولا از ولتاژهای 12 یا 24 ولت استفاده می‌شود؛ اما برای مصارف کلی‌تر می‌توانید از ولتاژهای 220 و 240 ولتی هم استفاده کنید.

4- چه نوع سیم‌ کشی برای کار شما مناسب است؟

برای نصب وال واشر و پروژکتور می‌توانید از دو نوع سیم‌کشی موازی و سری استفاده کنید. به طور معمول وال واشرها به صورت موازی به هم متصل می‌شوند؛ اما با توجه به نوع کاربردی که در نظر دارید، باید مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

وسایل مورد نیاز برای نصب وال واشر و پروژکتور

وسایل مورد نیاز برای نصب وال واشر و پروژکتور

پس از اینکه محل نصب و تعداد وال واشرهای مورد نیاز را برای خود مشخص کردید؛ باید وسایل مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید. علاوه بر وسایل عمومی مانند مقدار مناسب سیم با دو رنگ متفاوت، سیم‌ چین، سیم لخت کن و فازمتر، به یک سری ابزار تخصصی هم برای این کار نیاز دارید که از قرار زیر هستند:

1- منبع تغذیه

بیشتر وال واشرها و پروژکتورهایی که در بازار وجود دارند؛ با ولتاژ مستقیم یا DC کار می‌کنند. اگر می‌خواهید وال واشر یا پروژکتور را در جایی نصب کنید که دسترسی به آن دشوار است؛ بهتر است تجهیزاتی را خریداری نمایید که منبع تغذیه داخلی دارند. اما در مواردی که قرار است این تجهیزات روشنایی را در مکان‌هایی مانند استخر و پیاده‌ رو نصب کنید؛ بهتر است منبع تغذیه خارجی را جایگزین نمایید.

2- کنترلر LED

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای نصب وال واشر و پروژکتور، کنترلر LED است. با استفاده از این کنترلر می‌توانید رنگ، سرعت و میزان روشنایی چراغ‌ها را تعیین کنید. این کنترلرها در دو نوع به بازار عرضه می‌شوند:

  • مادون قرمز با برد 1 تا 5 متر
  • فرکانس رادیویی با برد 50 متر

3- آمپلی فایر یا تقویت‌ کننده

اگر فاصله انواع تجهیزات روشنایی با هم زیاد باشد؛ برای جلوگیری از افت ولتاژ باید از آمپلی فایر استفاده کنید.

مراحل نصب وال واشر و پروژکتور

برای نصب پروژکتور و وال واشر باید همه مراحلی را که در ادامه برای شما آورده‌ایم؛ با دقت انجام دهید. دقت کنید که در حین کار حتما از تجهیزات ایمنی مانند دستکش‌های عایق استفاده کنید تا خطری شما را تهدید نکند. فریم وال واشر یا قاب پروژکتور معمولا دارای پایه‌هایی هستند که برای راحت کردن فرایند نصب آن‌ها طراحی شده‌اند. این پایه‌ها معمولا دارای قابلیت تنظیم زاویه هستند و می‌توان به راحتی پس از نصب، زاویه تابش وال واشر یا پروژکتور را تغییر داد.

برای نصب این نوع از تجهیزات روشنایی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برق محل را قطع کنید.
  2. پایه نصب را با استفاده از پیچ و مهره بر روی فریم وال واشر یا قاب پروژکتور متصل کنید.
  3. فاصله میان روزنه‌های اتصال این پایه را اندازه گرفته و به دقت جای آن‌ها را با عمق مناسب بر روی محل نصب سوراخ کنید.
  4. پایه را به دقت بر روی محل سوراخ‌ها قرار داده و پیچ کنید. دقت کنید که پایه باید به قدری محکم باشد که به مرور زمان یا در اثر ضربه و فشار جابه‌جا نشود. این پایه را باید در جایی بین بدنه و مکان نصب قرار دهید.
  5. پس از محکم کردن پایه، زاویه آن را متناسب با سلیقه خود تنظیم کنید.
  6. برای اتصال وال واشرها یا پروژکتورها به هم از سیم‌کشی موازی استفاده کنید. اگر این تجهیزات دارای کنترلر داخلی باشند؛ باید به صورت جداگانه به برق شهری متصل شوند. اما اگر از کنترلر خارجی استفاده می‌کنید؛ باید ابتدا همه تجهیزات را به کنترلر متصل کرده و در نهایت آن‌ها را به منبع تغذیه وصل کنید.
  7. می‌توانید در پایان نصب هر وال واشر، آن را به برق متصل کرده و امتحان کنید یا اینکه در انتهای کار، با وصل کردن برق نتیجه کار را ببینید.

نکات مهم برای سیم کشی در زمان نصب وال واشر و پروژکتور

نکات مهم برای سیم‌ کشی در زمان نصب وال واشر و پروژکتور

مهم‌ترین مرحله برای نصب وال واشر و پروژکتور سیم‌کشی آن است؛ زیرا این کار به طور مستقیم بر روی طول عمر لامپ‌ها و کیفیت نور آن‌ها تاثیرگذار است. به علاوه از دید ایمنی هم بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل در زمان سیم‌کشی باید این نکات را مد نظر قرار دهید:

  • برای ولتاژهای بالا باید از کابل‌های SWA یا کابل فلزی روکش‌دار استفاده کنید.
  • هرگز نباید کابل‌ها را در فاصله کمتر از 30 سانتی‌متر نسبت به لوله‌های گاز و آب نصب کنید.
  • در صورت زیاد بودن فاصله چراغ‌ها نسبت به محل نصب، برای انتقال سیم‌ها باید از لوله‌های عایق با طول مناسب استفاده کنید.
  • اگر در این مسیر ناچار هستید که سیم‌ها را از زیر لوله‌های گاز و آب رد کنید؛ باید از یک لوله جداگانه برای حفاظت بیشتر از کابل‌ها استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید سیم‌ها را به صورت توکار نصب کنید؛ باید بدانید که این کابل‌ها چه میزان گرما تولید می‌کنند. زیرا افزایش بیش از حد دما می‌تواند به سازه شما آسیب بزند؛ برای جلوگیری از این مشکل باید تا حد امکان متراژ کابل‌کشی را کاهش داده و از کابل‌هایی با عایق بسیار باکیفیت استفاده کنید.
  • عمق مناسب را برای کابل‌کشی مشخص کرده و آن را در برابر آب و رطوبت ایمن کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان نصب وال واشر و پروژکتور در نظر داشته باشید؛ به شما متذکر شویم. اگر می‌خواهید این فرایند را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذارید؛ بهتر است در پایان این توصیه‌ها را هم جدی بگیرید:

  • وسایل مورد نیاز برای نصب را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید که از کیفیت محصولات آن مطمئن هستید
  • تا حد امکان نصب را به یک متخصص بسپارید تا بتواند با حداقل متراژ سیم‌کشی و با ایمنی مناسب، فرایند را به انجام برساند.
  • هرگز در زمان وصل بودن برق، سیم‌ها را لمس نکرده یا اقدام به برداشتن روکش آن‌ها نکنید.
  • حتما از تجهیزات ایمنی لازم استفاده کنید.
  • تا حد امکان از چراغ‌هایی با ولتاژ پایین استفاده کنید تا مصرف برقتان کاهش پیدا کند.
  • پایه‌ها طوری محکم کنید که در ضمن حفظ آزادی عمل خود، در برابر عواملی مانند باد و ضربه هم مقاوم باشند.
  • قبل از انجام هر کاری برای انتخاب وال واشر یا پروژکتور متناسب با محل نصب، با کارشناسان مشورت کنید.
4.8/5 - (5 امتیاز)

مقالات مشابه

2 دیدگاه در “راهنمای گام به گام نصب وال واشر و پروژکتور

  1. تمایل گفت:

    مرسی از محتوای جامع و کاملتون خیلی بهم کمک کرد اصلا توجهی به نوع ال ای دی و نحوه کاربردش نمیشه شما در زمینه فروش وال واشر ها فعالیت دارید؟

    1. dayano-manager گفت:

      سلام ممنون از حسن توجه شما
      بله دایانو در زمینه وال واشر بصورت تخصصی فعالیت میکنه
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با 03191005051 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.