وبلاگ

راهنمای کامل روشنایی بزرگراه‌ ها

راهنمای کامل روشنایی بزرگراه‌ها

روشنایی بزرگراه‌ها از جهات مختلف به ویژه امنیت و زیبایی‌شناسی اهمیت داشته و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. با انتخاب و نصب چراغ‌های خیابانی مناسب، رانندگان می‌توانند در شرایط ایمن‌تر و مطلوب‌تری رانندگی کنند. در ادامه با دایانو همراه باشید تا توضیحات بیشتری درباره روشنایی بزرگراه‌ها و رنگ نور مناسب برای آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

ویژگی‌ های روشنایی بزرگراهی

نوری که برای روشنایی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها انتخاب می‌شود، باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • بهبود و افزایش وضوح دید رانندگان برای دیدن افراد، اشیاء و هر آن چه که احتمال دارد در جاده وجود داشته باشد.
  • ترسیم مسیر جاده به بهترین نحو ممکن برای رانندگان
  • همخوانی و سازگاری مطلوب با سایر سیستم ها و المان‌های روشنایی به کار برده شده در محیط
  • افزایش میدان دید و تامین نور مورد نیاز برای رانندگان از هر دو طرف
  • کاهش استرس و اضطراب در زمان عبور از مسیرهای شهری

بهترین چراغ‌ های خیابانی برای بزرگراه‌ ها

در این بخش قصد داریم چند نمونه از رایج‌ترین و متداول‌ترین چراغ‌های خیابانی برای روشنایی بزرگراه را به شما معرفی کنیم که با انتخاب آن‌ها، می‌توانید شرایط مطلوبی را در بزرگراه‌ها و معابر شهری به وجود آورید.

چراغ بزرگراهی ال ای دی

امروزه اکثر چراغ‌هایی که برای روشنایی بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع ال ای دی هستند. طراحی این چراغ‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند کل سطح مورد نظر را به صورت کامل روشن کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل چراغ روشنایی بزرگراه، می‌توانیم به طول عمر بالای آن اشاره کنیم. همچنین این محصولات هزینه‌های مصرف انرژی و نگهداری بسیار کمی دارند. برای اطلاع از قیمت چراغ خیابانی ال ای دی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

چراغ بزرگراهی فلورسنت

چراغ بزرگراهی فلورسنت

چراغ‌های خیابانی فلورسنت تا حد زیادی شکننده هستند و معمولا در برابر تغییرات دما واکنش نشان می‌دهند. در این چراغ‌ها مقدار قابل توجهی جیوه وجود دارد؛ از این رو شکستن آن‌ها می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. پس به روش‌های خاصی نیاز است تا جیوه آزاد شده به صورت کامل دفع شود.

چراغ بزرگراهی رشته ای

این چراغ‌ها تقریبا منسوخ شده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. ساختار این لامپ‌ها از رشته‌ای تشکیل شده است که از مقاومت الکتریکی بر روی یک سیم استفاده می‌کند تا بتواند نور مورد نیاز را تامین کند. نور در یک لامپ پر از گاز ایجاد شده و منتشر می‌شود. هزینه ساخت و انرژی مورد نیاز این لامپ‌ها بالا بوده و همین موضوع باعث شده تا استفاده از آن‌ها به میزان قابل توجهی کمتر از قبل شود. یکی دیگر از نکاتی که باید بدانید، طول عمر کوتاه و نگهداری دشوار این محصولات است.

چراغ متال هالید

چراغ متال هالید

از دیگر چراغ‌هایی که در اصول روشنایی بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراغ متال هالید بوده که مزایا و معایب مخصوص خود را دارد. عملکرد این چراغ‌ها به این صورت است که از طریق ترکیبی از بخارات فلزی، نور مورد نیاز را تولید می‌کند. یکی از نکاتی که قبل از خرید این محصولات باید مورد توجه قرار دهید، هدر رفت بالای آنهاست.

مقدار زیادی از نور و لومن تولیدشده توسط این چراغ‌ها، در محفظه باقی مانده و هیچ اثری بر روی سطح مورد نظر نمی‌گذارند. از دیگر نکات مهم در این زمینه باید به مصرف بالای انرژی این محصولات اشاره کنیم.

چراغ‌ های سدیم فشار قوی

چراغ‌ های سدیم فشار قوی

این چراغ‌ها توانایی مطلوبی در تولید لومن دارند و می‌توان در بزرگراه‌ها از آن‌ها استفاده کرد. این مدل لامپ‌ها از چراغ فشار قوی استفاده می‌کنند؛ اما مقدار کمی جیوه هم در ترکیبات آن‌ها دیده می‌شود که در صورت شکسته شدن، نیاز به عملیات دفع دارند. نکته‌ای که در مورد این چراغ‌ها وجود دارد، سرعت بالای آن‌ها در از دست دادن لومن است. مازی نور یکی از تولیدکنندگان این نوع از چراغ‌های خیابانی است؛ برای مشاهده لیست قیمت چراغ خیابانی مازی نور بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

نور و روشنایی مناسب بزرگراه‌ ها

انتخاب نور مناسب برای بزرگراه در اصول روشنایی بزرگراه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند تا حد زیادی تضمین‌کننده سلامت و امنیت راننده‌ها باشد. در بهترین حالت باید برای بزرگراه‌ها بتوانیم با حداقل چراغ ممکن، بیشترین میزان روشنایی را به وجود آوریم.

امروزه چراغ‌های ال ای دی و وال واشرها بهترین گزینه‌ها در این زمینه محسوب می‌شوند؛ زیرا میزان کنتراست نور، شدت نور، زاویه تابش و همچنین رنگ دمای نور آنها برای ایجاد یک دید مناسب، بسیار عالی است. به خاطر داشته باشید که نورها باید به نحوی در بزرگراه قرار بگیرند که تعادل مناسبی ایجاد شده و به هیچ عنوان خیرگی به دنبال نداشته باشد.

سخن پایانی

ایجاد روشنایی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرسازی است که باید به بهترین نحو ممکن اجرا شود تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد. از این رو برای انتخاب بهترین چراغ‌ها و ایجاد نور مناسب، از اصول روشنایی بزرگراه استفاده کرد. در این مقاله به چند نمونه از کاربردی ترین چراغ‌هایی که می‌توان برای بزرگراه‌ها استفاده کرد، پرداختیم. همچنین مهم‌ترین نکاتی را که در اصول روشنایی بزرگراه باید مورد توجه قرار بگیرند، بیان کردیم.

سوالات متداول

بهترین چراغ روشنایی بزرگراه‌ها کدام است؟

امروزه چراغ‌های ال ای دی بهترین گزینه‌ها برای روشنایی بزرگراه‌ها محسوب می‌شوند که میتوان از آن‌ها استفاده کرد، بدون اینکه اثر سوئی داشته باشند.

چه فاکتورهایی در نورپردازی بزرگراه‌ها اهمیت دارند؟

در اصول روشنایی بزرگراه باید به فاکتورهایی مانند رنگ نور، کنتراست، تناسب با سایر المانهای نوری و ... توجه داشته باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.