وبلاگ

تکنولوژی cob چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تکنولوژی cob چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا می‌دانید تکنولوژی cob چیست؟ منظور از لامپ cob چیست و چه کاربردهایی برای آن تعریف شده است؟ یکی از انواع لامپ‌ها که برای ایجاد روشنایی از آن‌ها استفاده می‌کنند، لامپ‌های cob هستند که برای ساخت آن‌ها از تکنولوژی با همین نام استفاده کرده‌اند. در ادامه این مطلب از دایانو درباره لامپ‌های cob و این تکنولوژی به طور کامل‌تر صحبت خواهیم کرد.

تکنولوژی cob چیست؟

در ابتدا بهتر است توضیح دهیم که cob مخفف چیست؟ cob مخفف عبارت Chips on Board است که معنی چیپ‌های روی برد را می‌دهد. در این تکنولوژی، چیپ‌های LED با روشی جدید روی صفحه یا برد، روی پایه‌ای فلزی چیده می‌شوند.

در این روش اتصالات تراشه‌ها به‌ صورت بسیار فشرده و کوچک است؛ بنابراین کاملاً خلاف روشی است که روی بردهای گذشته پیاده می‌کرده‌اند. در فناوری جدید، تراشه‌های cob مثل یک پنل LED یک تکه به طور یکنواخت روشن می‌شوند.

کاربرد لامپ cob

از چراغ cob به دلیل تکنولوژی منحصر به فردی که دارند، در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. اغلب کارخانه‌هایی که در تولید وسایل حمل و نقل مانند کشتی، قطار، هواپیما، اتومبیل‌سازی و موارد دیگر فعالیت دارند، از چراغ cob استفاده می‌کنند.

کاربرد های چراغ cob

همچنین در تولید تلفن‌های همراه و چراغ‌های راهنمایی، چراغ‌های cob را برای ایجاد روشنایی به کار می‌گیرند. شما می‌توانید محصولات COB را به‌صورت انواع چراغ‌های cob فروشگاهی، لامپ‌های COB LED و پروژکتورهای cob با وات‌های مختلف در بازار پیدا کنید.

ویژگی‌های چراغ COB

لامپ های COB به علت تکنولوژی جدیدی که در ساختار آنها به کار رفته است دارای امتیازات و ویژگی هایی هستند، که این ویژگی ها عبارتند از:

ویژگیهای چراغ cob

  • تولید گرمای کم‌تر: لامپ cob در مقایسه با دیگر لامپ‌ها گرمای کم‌تری را تولید می‌کند؛ زیرا قطعات خنک‌کننده کوچک‌تر شده‌اند و به دنبال آن وزن کلی چراغ کم‌تر می‌شود.
  • راندمان بالا: این چراغ‌ها راندمان بالاتری نسبت به دیگر چراغ‌های LED دارند و در عین حال باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند.
  • تولید نور باکیفیت: استفاده از تکنولوژی cob در چراغ‌ها باعث می‌شود تا CRI یا شاخص نمود رنگ به بالاترین سطح خود برسد.
  • طول عمر بالاتر: تکنولوژی به‌ کار رفته در چراغ‌های cob باعث افزایش طول عمر آن‌ها شده‌اند.

انواع محصولات سی او بی موجود در بازار

از آنجا که فناوری COB در نورپردازی و روشنایی بسیار پرکاربرد است، بیشتر محصولات روشنایی را با استفاده از آن می‌سازند که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروژکتور cob

در پروژکتور سی او بی، LED، مدار چاپی آلومینیومی و دیگر قطعات همه به شکل متمرکز قرار گرفته‌اند و در نتیجه باعث اشغال فضای کم‌تری خواهند شد. پروژکتورهای cob گرمای بیشتری را تولید می‌کنند که به‌منظور دفع کردن حرارت باید بدنه آن‌ها سنگین‌تر باشد. نوری که توسط این نوع پروژکتورها تولید می‌شود، به‌ صورت متمرکز است. از این رو در مواردی که مکانی به شدت نور بالا نیاز داشته باشد، از پروژکتورهای cob برای تولید نور موضعی و قوی استفاده می‌کنند. برای اطلاع از قیمت پروژکتور COB بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

وال واشر COB

یکی دیگر از رایجترین چراغ‌های COB در بازار، وال واشر COB است که مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی از خود نشان می‌دهد و برای نورپردازی شهری مانند پل‌ها یا ستون ساختمان‌ها استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید این وال واشرها را برای تامین روشنایی در فضای راهروها یا جاهایی که نیاز به نورپردازی خطی دارند، استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت وال واشر COB و مشاهده مدل‌های آن، به صفحه درج شده مراجعه کنید.

چراغ cob چه مزایایی دارد؟

در لامپ‌های LED ما شاهد طول عمر بالا و بازده نوری خوبی هستیم. این لامپ‌های کوچک درخشندگی بسیار زیادی دارند که می‌تواند باعث آزار بصری شود. راه‌ حلی که در این باره وجود دارد، استفاده از یک پوشش پخش‌کننده نور است، اما این پوشش می‌تواند نور را هدر دهد. در چراغ‌های cob این مشکلات دیده نمی‌شوند؛ زیرا منبع نور می‌تواند در مساحت بیشتری نور را تولید کند و خیرگی آن‌ها نسبت به منابع LED کم‌تر شود. در نتیجه در چراغ‌های cob نیازی به پوشش خارجی نیست.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که چراغ COB چیست و چه انواعی دارد؟ همچنین کاربردها و ویژگی‌های آن را هم مورد بررسی قرار داده و گفتیم که چرا امروزه در بیشتر اهداف روشنایی، از این چراغ استفاده می‌شود؟ شما می‌توانید انواع محصولات روشنایی ال ای دی را از ما در دایانو خریداری کرده و در هر جای ایران که هستید، تحویل بگیرید.

سؤالات متداول

COB مخفف چیست؟

مخفف عبارت chips on board است که معنای آن چیپ‌های روی برد است.

مزایای چراغ‌های cob چیست؟

راندمان بالا، طول عمر بالا، تولید گرمای کم و تولید نور باکیفیت از مزایای چراغ‌های cob است.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.