وبلاگ

بهره نوری لامپ ال ای دی چیست؟ نحوه محاسبه و فرمول آن

بهره نوری لامپ ال ای دی چیست

بهره نوری لامپ ال ای دی یکی از کمیت‌های بسیار مهم در تشخیص کیفیت این محصولات است که با توان و بهره الکتریکی این محصولات ارتباط دارد. به عبارت بهتر در زمان خرید محصولات روشنایی LED شما باید توجه ویژه ای به این کمیت داشته باشید تا بتوانید یک گزینه مناسب انتخاب کنید. در این مقاله از دایانو می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بهره نوری چیست؟ همچنین فرمول و نحوه محاسبه بهره نوری را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

بهره نوری چیست؟

ضریب بهره نوری لامپ ال ای دی  یا Luminous Efficiency یکی از کمیت‌های مهم در نورپردازی است که از طریق رابطه زیر محاسبه می‌شود:

فرمول بهره نوری =  شار نوری لامپ (بر حسب لومن) تقسیم بر توان مصرفی آن (بر حسب وات)

با توجه به این رابطه، می‌توان گفت که واحد بهره نوری لومن بر وات یا Lm/W است. اما معنای فرمول محاسبه بهره نوری چیست؟ با توجه به این رابطه می‌توان گفت که محصولات روشنایی با بهره نوری بالاتر، برای تولید شار نوری بیشتر، انرژی کمتری را مصرف می‌کنند؛ در نتیجه کارایی بهتری داشته و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه هستند.

همچنین بخوانید: لومن لامپ چیست

مقایسه بهره نوری محصولات روشنایی مختلف

تا امروز، بهره نوری لامپ ال ای دی در مقایسه با دیگر محصولات مانند لامپ‌های رشته ای یا کم مصرف، بسیار بیشتر بوده است. به طور معمول این کمیت بر روی بسته بندی محصولات روشنایی درج شده و شما می‌توانید با استفاده از آن، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در جدول زیر هم متوسط این کمیت برای محصولات روشنایی مختلف ذکر شده است.

نوع لامپ رشته ای بخار جیوه هالوژنی کم مصرف متال هالید ال ای دی
بهره نوری (لومن بر وات) 10 تا 15 35 تا 60 20 تا 30 45 تا 65 75 تا 85 75 تا 120

ضریب بهره نوری

ضریب بهره نوری یا Coefficient of Utilization یکی از کمیت‌های مهم در علم نورپردازی است که به شما کمک می‌کند تعداد چراغ موردنظر را با توجه به متراژ و کاربری فضا تعیین کنید. این ضریب که به نام ضریب CU هم شناخته می‌شود، از جدول‌های استاندارد به دست می‌آید و به صورت زیر تعریف می‌شود:

ضریب بهره نوری = شار نوری مفید تابیده شده به سطح تقسیم بر کل شار نوری

منظور از کل شار نوری در این رابطه، کل نور خارج شده از منبع روشنایی است و شار مفید، مقدار نوری را که به طور مستقیم به سطح موردنظر تابیده می‌شود، نشان خواهد داد. ضریب بهره نوری لامپ ال ای دی معمولا توسط تولیدکنندگان محصولات روشنایی ارائه می‌گردد و برای چراغ‌های مناسب فضای باز، مانند پروژکتور ال ای دی یا چراغ خیابانی بیشتر است.

نحوه محاسبه بازده نوری محصولات روشنایی

یکی دیگر از کمیت‌های بسیار مهمی‌ که شما می‌توانید با استفاده از بهره نوری لامپ ال ای دی محاسبه کنید، بازده نوری این محصولات است. باید بدانید که بیشتری بهره نوری مربوط به لامپ‌هایی با طول موج 683 نانومتر یا نور سبز است؛ به همین دلیل در زمان محاسبه بازده نوری، این کمیت را ملاک قرار داده و از طریق رابطه زیر، بازده نوری را محاسبه می‌کنند:

بازده نوری = (بهره نوری تقسیم بر 683) * 100

نحوه محاسبه بازده نوری محصولات روشنایی

بالاتر بودن بازده نوری نشان می‌دهد که اثربخشی نور منبع روشنایی بیشتر است و می‌تواند با صرف انرژی کمتر، مقدار نور بیشتری را تولید کند.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که بهره نوری لامپ ال ای دی چیست و معنای آن را بیان کردیم. همچنین فرمول محاسبه بهره نوری را ارائه دادیم و گفتیم که این کمیت چه تفاوتی با ضریب بهره نوری دارد. شما می‌توانید با استفاده از این کمیت، بازده نوری را هم مشخص کنید که برای تشخیص بهترین محصولات روشنایی، بسیار مفید است. برای خرید انواع محصولات روشنایی ال ای دی با بازدهی نوری بالا و کیفیت مناسب با ما در دایانو تماس بگیرید.

سوالات متداول

حداکثر مقدار بهره نوری لامپ LED چقدر است؟

در حال حاضر، بزرگترین لامپ ال ای دی دنیا بهره نوری برابر 680 لومن بر وات را ارائه می‌دهد.

آیا طول موج نور تابیده شده از لامپ، بر روی بهره نوری آن اثر دارد؟

بله. هرچه درصد طول موج‌های موجود در بازه نور مرئی یعنی 400 تا 780 نانومتر بیشتر باشد، بهره نوری لامپ ال ای دی هم بالاتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.