وبلاگ

پنل سقفی چیست؟ انواع و کاربردها

معرفی پنل سقفی و کاربردها و ویژگی های آن

در سال‌های اخیر استفاده از پنل‌های ال ای دی یا سقفی به دلیل پخش نور یکنواخت و مناسبی که دارند افزایش پیدا کرده است. این پنل‌ها را می‌توان در محیط‌های اداری، تجاری، صنعتی و حتی منازل مسکونی هم نصب کرد و از نورهای یکدست و زیبای آن لذت برد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌ها و انواع پنل سقفی بپردازیم.

پنل سقفی یا پنل ال ای دی چیست؟

پنل‌های سقفی انواعی از پنل‌های نورانی هستند که بر روی سقف نصب می‌شوند و از طریق لامپ‌های LED روشنایی محیط را تامین می‌کنند. این نوع پنل‌ها اغلب انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند و جایگزین اصلی لامپ‌های معمولی، مهتابی‌ها و لامپ‌های کم‌ مصرف فعلی شده‌اند و نوری یکنواخت و بدون سایه‌های اضافه را در محیط پخش می‌کنند تا افراد حاضر در اتاق بدون خستگی چشم‌ها یا احساس مزاحمت به کارهای خود بپردازند. پنل‌های سقفی ممکن است در انواع ال ای دی، smd و cob تولید و به بازار عرضه شوند که در ادامه این مطلب در خصوص تفاوت‌های این سه نوع لامپ نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

انواع پنل سقفی

پنل‌های سقفی را می‌توان با توجه به پارامترهای مختلفی دسته‌ بندی کرد؛ هر یک از این دسته‌ بندی‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که باعث می‌شود برای استفاده در محیط‌های متفاوتی مناسب باشند. به‌ طور کلی سه معیار نحوه نصب، شکل و نور در دسته‌ بندی پنل سقفی در نظر گرفته می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

معرفی انواع پنل LED از نظر نحوه نصب

1- انواع پنل ال ای دی از نظر نحوه نصب

پنل‌های سقفی از نظر نحوه نصب به دو دسته روکار و توکار تقسیم‌ بندی می‌شوند. برخی از خانواده‌ها دوست ندارند که دکوراسیون منزل آن‌ها با مشخص بودن پنل ال ای دی به هم بخورد یا ایده‌های دیگری برای زیبا کردن سقف منزل یا محیط کار خود دارند. به همین دلیل انواع توکار برای آن‌ها بهتر است. به‌ طور کلی پنل سقفی توکار ضخامت بسیار کمی دارد و بر روی سقف نصب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از طراحی‌های متنوع بر روی این پنل‌ها نورپردازی جذابی به اتاق کار یا منزل خود ببخشید.

در انواع روکار پنل سقفی یک قاب اصلی بر روی سقف نصب می‌شود و سپس پنل در داخل آن قرار می‌گیرد. این نوع پنل‌ها را می‌توان به صورت جداگانه از بازار تهیه کرد یا اینکه یک پنل ال ای دی توکار را به نوع روکار تبدیل کرد. شما می‌توانید در اطراف قاب اصلی پنل تزییناتی را بر روی سقف به وجود آورید اما معمولا نمی‌توان برای تنظیم زاویه نور یا تنوع در نورپردازی، این نوع پنل‌ها را به کار برد. جهت اطلاعات بیشتر و آشنایی با تفاوت چراغ پنلی روکار و توکار به لینک درج شده مراجعه نمایید.

معرفی انواع پنل ال ای دی از نظر شکل ظاهری

2- از نظر شکل

بسته به اینکه سقف منزل یا محیط کار شما به چه صورتی طراحی شده است و دوست دارید که نور با چه زاویه‌ای به محیط بتابد، می‌توانید از ابعاد و شکل‌های مختلف پنل سقفی یا پنل ال ای دی استفاده کنید. از نظر شکل می‌توان این پنل‌ها را به انواع گرد، مربع و مستطیل تقسیم‌ بندی کرد. در ادامه خصوصیات هریک از این پنل‌ها را شرح می‌دهیم.

  • پنل سقفی گرد

در پنل‌های سقفی گرد ابعاد از طریق قطر آن‌ها تعیین می‌شود و البته برای نصب آن‌ها در سقف نیز لازم است که مقیاسی به نام قطر برش هم تعیین شود. این مقیاس مربوط به حفره‌ای است که باید در سقف ایجاد شود تا پنل در آن قرار بگیرد.

  • پنل سقفی مربعی

پنل سقفی مربعی دارای ابعاد یکسانی است و برای محیط‌هایی استفاده می‌شود که حالتی مربعی دارند یا طراحان دوست دارند که در همه جهات احساس قرینگی القا شود. این نوع پنل‌ها در ابعاد 20 در 20، 30 در 30، 40 در 40 و 60 در 60 تولید و به بازار عرضه می‌شوند. نکته این است که هریک از پنل‌ها در هر اندازه‌ای که تولید شوند می‌توانند توان‌های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال پنل‌های 60 در 60 در انواع 60 واتی یا 48 واتی تولید می‌شوند. هرچه تعداد لاین‌های ال ای دی در یک پنل بیشتر باشد توان بالاتر و طبیعتا روشنایی بهتری دارد و برای محیط‌های بزرگ‌تری قابل استفاده هستند.

  • پنل سقفی مستطیلی

پرکاربردترین انواع پنل سقفی مستطیلی در اندازه‌های 30 در 60، 60 در 120 و 30 در 120 تولید می‌شوند. این دسته از پنل‌ها نیز دارای توان‌های مختلفی هستند؛ هرچه تعداد لامپ‌های ال ای دی در آن‌ها بیشتر و فاصله لامپ‌ها کمتر باشد، پنل دارای توان بالاتری است.

دسته بندی پنل LED از لحاظ منبع نور

3- از نظر نور

انواع پنل ال ای دی از نظر نور در دو دسته edge light و back light قرار می‌گیرند؛ در این دو نوع منبع نور متفاوت است و همین باعث می‌شود که پخش نور در محیط‌های مختلف نیز تفاوت داشته باشد. در پنل‌های edgelight که به آن پنل‌های اسلیم نیز گفته می‌شود؛ منبع نور در اطراف پنل قرار دارد. در واقع قسمت‌های کناری نور را مرکز منتقل می‌کنند تا از طریق سطح گسترده مرکزی پخش شود.

نور در پنل‌های back light در قسمت پشت آن قرار دارد و به همین دلیل پخش نور مستقیم‌تر است؛ در واقع نور مستقیما از منبع به سطح رویی پنل تابیده می‌شود و سپس به محیط می‌رسد. هردوی این پنل‌ها را می‌توان در محیط‌هایی که سقف بسیار بلندی دارند استفاده کرد تا بدون نیاز به نصب پنل‌ها یا لامپ‌های اضافه، نور به همه قسمت‌های محیط برسد.

اگر بخواهیم این دو پنل سقفی را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که ضخامت پنل‌های edge light یا اسلیم بسیار کمتر از نوع بک لایت است. در مقابل پنل‌های back light راندمان نوری بیشتری دارند و 25 درصد نور بیشتری تولید می‌کنند؛ همین موضوع باعث شده است که گرمای تولید شده در این پنل‌ها کمی بیشتر باشد اما نه آن‌قدر که باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی پنل یا افزایش دمای محیط شود.

چرا پنل سقفی بخریم؟

چرا پنل سقفی بخریم؟

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه چیز باعث می‌شود که پنل‌های سقفی ال ای دی بهتر از دیگر رقبا باشند و چه دلایلی وجود دارد که شما این پنل‌ها را برای تامین روشنایی محیط کار یا منزل خود انتخاب کنید. در ادامه این بخش مزایای پنل سقفی را بیان می‌کنیم تا شما دلایل کافی برای انتخاب این پنل‌ها داشته باشید. فروشگاه اینترنتی دایانو به عنوان یکی از تخصصی ترین فروشگاه‌های اینترنتی فعال در زمینه محصولات روشنایی به ویژه پنل سقفی است.

  • طرح‌ها و اندازه‌های متنوع

همان‌طور که گفتیم پنل‌های سقفی در شکل‌های متفاوت با اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و به همین دلیل در همه محیط‌ها با هر نوع طراحی قابل استفاده هستند. علاوه بر این شما می‌توانید با انواع توکار یا روکار این پنل‌ها جذابیت دکوراسیون داخلی خود را افزایش دهید.

  • بازده نوری عالی

به‌طورکلی لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با دیگر انواع لامپ‌ها بازده نوری بیشتری دارند و می‌توانند بخش بیشتری از انرژی الکتریکی ورودی را به انرژی نورانی تبدیل کنند. به همین دلیل هم هست که برای یک محیط بزرگ نیازی به استفاده از تعداد خیلی زیادی پنل سقفی ندارید و با هزینه کمی می‌توانید نور محیط را به طور کامل تامین کنید.

  • جلوگیری از آسیب به چشم

علاوه بر اینکه پنل سقفی نور زیادی را تامین می‌کند، نور آن به چشم‌ها آسیبی نمی‌رساند و آزاردهنده هم نیست. علاوه بر این در نور بازتاب شده از این پنل‌ها هیچ ماده مضر یا گرد و غبار تنفسی هم وجود ندارد و به همین دلیل آسیبی به افراد حاضر در اتاق وارد نمی‌شود.

  • دوام و طول عمر مناسب

با خرید پنل سقفی یا پنل ال ای دی دیگر نیازی نیست نگران تعویض مداوم لامپ‌ها و سوختن آن‌ها باشید؛ نحوه تولید و کنترل کیفی این پنل‌ها به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود در اثر نوسانات ولتاژ یا روشن بودن مداوم آسیبی نبینند. به همین دلیل هم هست که این محصولات بهترین گزینه برای استفاده در لابی‌های ساختمان‌ها یا مراکز اداری و تجاری هستند.

مصرف انرژی پایین پنل های سقفی

  • مصرف انرژی بسیار پایین

اگر لامپ LED را با مهتابی‌های فلوئورسنت، لامپ‌های رشته‌ای یا لامپ‌های کم‌مصرف معمولی که در خانه‌ها می‌بینیم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که مصرف انرژی آن‌ها بسیار کمتر است. این موضوع هزینه‌های برق مصرفی ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارند و برق آن‌ها باید به صورت مداوم روشن باشد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  • نصب سریع و راحت

علاوه بر اینکه قیمت خود پنل‌های سقفی نسبت به دیگر لامپ‌ها کمتر است، نصب آن نیز نیاز به پرداخت هزینه زیادی نخواهد داشت. حتی برای ساختمان‌های بزرگ نیز پنل‌های سقفی در زمانی کوتاه و بدون نیاز به دانش فنی و تخصصی خاصی انجام خواهد شد.

  • تنوع در نورپردازی

علاوه بر اینکه پنل سقفی دارای طرح‌ها و ابعاد مختلفی است، در آن از رنگ‌های متنوعی نیز استفاده شده است. به همین دلیل شما می‌توانید بسته به نوع دکوراسیون و رنگ‌بندی آن پنل‌هایی با رنگ‌های متنوع و نورپردازی‌های جذاب را تهیه کنید. در میان انواع رنگ‌های پنل سقفی رنگ‌های زرد آفتابی، یخی و مهتابی از محبوب‌ترین‌ها هستند. برای مشاهده مدل‌های مختلف و خرید پنل سقفی به لینک درج شده مراجعه نمایید.

چرا پنل سقفی نخریم؟

باید بگوییم که بخش زیادی از معایب پنل سقفی به کیفیت پایین ساخت یا استفاده از متریال نامرغوب مربوط می‌شود. به‌ طور کلی اگر پنلی خریداری کردید که خیلی زود شکست یا پوسیده شد یا در زمان نصب آن قطعات به خوبی بر روی هم سوار نشدند باید به کیفیت پنل شک کنید. از دیگر معایب خرید پنل سقفی بی‌کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طول عمر پایین لامپ‌ها
  • اتصالی در سیستم برق ساختمان حتی در زمان خاموش بودن
  • کیفیت نامناسب نور
  • وزن بالای سازه

تفاوت پنل های سقفی LED با COB با SMD

تفاوت‌های پنل سقفی ال ای دی با cob و smd

پنل‌های سقفی ممکن است در انواع ال ای دی، cob و smd تولید و به بازار عرضه شوند؛ هر سه این پنل‌ها دارای ساختار و پایه یکسانی هستند و در آن‌ها از لامپ‌های LED استفاده شده است؛ اما تفاوت در چینش لامپ‌ها و تعداد آن‌ها باعث می‌شود که کاربرد و کیفیت هریک با دیگری متفاوت باشد. پنل سقفی ال ای دی همان پنل معمولی است که در آن دیودهای نوری LED با فاصله‌های مشخص در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

در پنل‌های smd ابعاد لامپ‌ها بسیار کوچک‌تر شده و یک برد الکترونیکی قابل برنامه‌ ریزی نیز بر روی آن‌ها قرار گرفته است تا رنگ و شدت نور را به راحتی تنظیم کرد. در پنل‌های cob نیز همان لامپ‌های ال ای دی با یک چیپ همراه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل ابعاد بزرگ‌تری دارند و البته نور را با شدت بیشتری در محیط پخش می‌کنند. جدول مقایسه هر سه نوع از پنل‌های سقفی را در ادامه آورده‌ایم؛ فراموش نکنید که کاربرد موردنظر شما تاثیر زیادی در انتخاب نوع پنل دارد. پس قبل از هر چیز آن را در نظر داشته باشید.

پنل سقفی ال ای دی پنل سقفی smd پنل سقفی cob
شدت نور زیاد یکنواخت و متوسط یکنواخت و متوسط
گستردگی پخش نور متمرکز پخش بسیار گسترده و یکنواخت پخش گسترده
بهره نوری متوسط متوسط بالا
تنوع رنگ در یک پنل زیاد زیاد ندارد
مقدار حرارت تولید شده زیاد(نیاز به هیت سینک) کم زیاد (نیاز به هیت سینک)
طول عمر و دوام متوسط زیاد متوسط
میزان مصرف انرژی کم بسیار کم کم
کاربرد مناسب برای نورپردازی نمای ساختمان یا محیط‌های کاری و مسکونی مناسب برای کارگاه‌های تاریک و بسته که کارگران کار چشمی زیادی انجام می‌دهند مناسب برای محیط‌هایی با سقف بلند یا متراژ زیاد

سخن پایانی

پنل سقفی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین روشنایی در ساختمان‌های مدرن امروزی است؛ تنوع در طرح‌ها و رنگ‌های این پنل باعث می‌شود که شما بتوانید آن را با انواع دکوراسیون ست کنید. علاوه بر این ساختار این پنل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانید آن‌ها را در محیط‌هایی با سقف‌های بسیار بلند نیز نصب کنید. همچنین اگر به نورپردازی در محیط علاقه دارید می‌توانید بر روی این پنل‌ها حساب باز کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.