وبلاگ

کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی

کاربرد رنگ پودری الکتروستاتیک در محصولات روشنایی

کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی، از آنجایی مورد توجه است که کیفیت بالای این مواد، به دفع بار استاتیکی کمک کرده و می‌تواند باعث شود تا آسیب به قطعات حساس الکتریکی و محصولات روشنایی کم شود. در این مقاله از دایانو می‌خواهیم درباره رنگ پودری الکترواستاتیک و کاربردهای آن در صنایع روشنایی صحبت کنیم.

رنگ الکترواستاتیک چیست؟

رنگ الکترواستاتیک، رنگی صنعتی است که هم در رنگ‌های پودری، هم در رنگ‌های مایع کوره‌ای در صنایع رنگ و پوشش تولید می‌شود و در زمینه رنگ‌ آمیزی انواع سطوح فلزی کاربرد وسیعی دارد. رنگ‌های پودری الکترواستاتیک بهترین نوع رنگ صنعتی هستند که کمترین اثرات مخرب زیست‌ محیطی را دارند و سلامت کارگران را تهدید نمی‌کنند. در حال حاضر نیز در طیف گسترده‌ای از صنایع، از رنگ‌ پودری استفاده می‌شود. البته انتخاب استفاده از رنگ‌های پودری یا الکترواستاتیک مایع، بستگی به کارخانه‌ دارد. اما به نظر می‌رسد رنگ‌های پودری کوره‌ای بهترین انتخاب برای صنایع فلزی باشند.

کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در صنایع مختلف

رنگ پودری الکترواستاتیک که از زمان معرفی آن در آمریکای شمالی در دهه 1960 بسیار محبوب شده است؛ پودری است  که بیش از 15 درصد از کل بازار صنعتی را به خود اختصاص می‌دهد و در طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله در وسایل روشنایی LED استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر نیز شرکت‌های بیشتری رنگ الکترواستاتیک پودری با کیفیت بالا و بادوامی را تولید می‌کنند که امکان ایجاد راندمان بهبود یافته و انطباق ساده‌تر با محیط را برای افراد فراهم می‌کند. پوشش‌های پودری که به‌عنوان پوشش‌های محافظتی و تزئینی استفاده می‌شوند، در طیف تقریبا نامحدودی از رنگ‌ها و بافت‌ها در دسترس هستند.

کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در صنایع مختلف

این محصول در طیف وسیعی از رنگ‌ها موجود است. با توجه به اینکه امروزه وجود وسایل الکترونیکی جزیی جدایی‌ ناپذیر از هر کسب و کاری است، محافظت از محصولات تولید شده نیز برای افرادی که در این حوزه کار می‌کنند مهم خواهد بود. در این موارد نمی‌توان از کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی چشم‌ پوشی کرد؛ به همین دلیل این ماده به عنوان یک قسمت اصلی در صنایع الکترونیک مورداستفاده قرار می‌گیرد و بر روی قیمت آن‌ها مانند قیمت پروژکتور ال ای دی تاثیرگذار است.

تاثیر استفاده از رنگ الکترواستاتیک در تخلیه الکترواستاتیک

تخلیه الکترواستاتیکی که اغلب ESD نامیده می‌شود، یک جریان الکتریکی ناگهانی و به طور کلی مختصر است که بین دو جسم با قابلیت‌های الکتریکی متفاوت ایجاد می‌شود. اگرچه این جریان‌ها می‌توانند کوچک باشند؛ اما جریان‌های الکتریکی ناخواسته می‌توانند به تجهیزات الکتریکی آسیب وارد کنند. همان‌طور که چیزی به سادگی مالیدن یک بادکنک بر روی موهای شما الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کند و معمولا کوتاه است. اما تخلیه الکترواستاتیک می‌تواند قابل‌توجه باشد و بر تجهیزات الکترونیکی تأثیر منفی بگذارد.

ویژگی های پوششی رنگ پودری در محصولات روشنایی

ویژگی های پوششی رنگ پودری در محصولات روشنایی

عملکرد پوشش رنگ پودری در محصولات روشنایی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه ویژگی‌های مختلف این محصول را معرفی می‌کنیم:

  • مقاومت سطحی خوب
  • سختی عالی
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • چسبندگی فوق‌العاده
  • مقاومت در برابر ضربه

کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، معمولا در صنعت الکترونیک، مشکلاتی مانند آسیب رسیدن به قطعات که از تخلیه الکترواستاتیک ناشی می‌شوند؛ وجود دارد. تنها 100 ولت برای آسیب رساندن به یک قطعه الکترونیکی کافی است. بنابراین استفاده از پوشش رنگ پودری در محصولات روشنایی می‌تواند از آن‌ها محافظت کند. از کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی می‌توان به استفاده از آن در محفظه‌های الکترونیکی اشاره کرد. در زندگی امروزی، با توجه به میزان استفاده افراد از اقلام الکتریکی و محصولات روشنایی، اطمینان داشتن از عملکرد ایمن، مستمر و قابل‌اعتماد تجهیزات الکترونیکی مسئله‌ای حائز اهمیت و ضروری است.

رنگ های مختلف پوشش رنگ پودری در محصولات روشنایی

پوشش‌های پودری در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، پوشش‌های صاف، بافت‌دار و همچنین رنگ دلخواه شما موجود هستند.

نحوه کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی

رنگ پودری در قاب پروژکتور و لامپ‌های LED، به قسمت‌های دایکست می‌چسبد؛ در نتیجه پودر در طول اعمال گرما جریان یافته و سخت می‌شود که در ادامه مراحل استفاده از رنگ پودری برای محصولات روشنایی را بررسی می‌کنیم.

نحوه کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی

  1. تمیز کردن (معمولا از یک پاک‌کننده قلیایی برای زیرلایه قطعات محصولات روشنایی استفاده می‌شود)
  2. شستشوی قطعات محصولات روشنایی
  3. خشک کردن قطعات محصولات روشنایی
  4. اضافه کردن پوشش پودری به محصولات روشنایی
  5. پخت قطعات وسایل روشنایی (معمولا انرژی بر است؛ زیرا برای مایع و جاری شدن پودر به دماهای نسبتا بالا نیاز است)

کل فرآیند پوشش پودری برای پروژکتور ال ای دی، محفظه نورافکن LED، قاب چراغ خیابانی و محفظه‌های بسته دیواری LED اجرا می‌شود و همین موضوع در قیمت تمامی وسایل مانند قیمت پروژکتور ال ای دی نیز اثرگذار است.

مزایا و معایب کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی

کاربرد رنگ پودری در محصولات روشنایی در کنار همه مزیت‌‎هایی که دارد، دارای معایبی هم هست. به همین دلیل در ادامه از هر دو جنبه به این موضوع نگاه کرده و مزایا و معایب این پوشش محافظ را موردبررسی قرار داده‌ایم.

مزایا

رنگ‌های الکترواستاتیک علاوه بر دوام بیشتر کارایی بالاتری نسبت به سایر انواع رنگ‌ها و پوشش‌های صنعتی دارند؛ چرا که ذرات رنگ‌ دانه پودری به‌ صورت الکتروشیمیایی روی سطوح اعمال می‌شوند. در نتیجه لکه پذیری، ظرافت بالا، زمان خشک شدن کوتاه و سطحی بی‌عیب و نقص به افراد ارائه می‌شود.

معایب

هزینه بالای انواع رنگ‌ها و پوشش‌های الکترواستاتیک یکی از معایب استفاده از این روش است. تجهیزات موردنیاز برای رنگ‌ آمیزی با رنگ کوره‌ای در مقایسه با سیستم کمپرسور ساده بسیار گران هستند. همچنین برای عمل‌آوری به دمای بالاتر و فشار بیشتری نیاز است. آماده‌سازی سطح قبل از استفاده از پوشش پودری نیز برای جلوگیری از چسبندگی حیاتی است.

فرآیند استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک

فرآیند آماده‌سازی و استفاده از رنگ الکترواستاتیک شامل عملیاتی است که در آن رنگ‌دانه‌های پودری یا درواقع همان رنگ‌ دانه‌های جامد توسط پیوندهای شیمیایی و فرآیندهای الکتریکی بر روی سطوح اعمال می‌شود. ذرات رنگ از طریق تجهیزات مخصوص به سطح موردنظر پاشیده می‌شوند. در این حالت سطوح فلزی، رنگ‌دانه‌های بار منفی را جذب می‌کنند و ذرات منفی به‌سرعت توسط بارهای مثبت بر روی سطح فلز جذب می‌شوند. رنگ‌آمیزی کوره‌ای موثرترین تکنیک برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی است و کاربردهای مختلفی را پوشش می‌دهد.

سخن پایانی

کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی امروزه به حدی گسترده شده است که می‌توان ردپای آن را در بسیاری از محصولات روشنایی مانند پروژکتور، وال واشر و چراغ خیابانی مشاهده کرد. این پوشش پودری مقاومت این محصولات در برابر شرایط آب و هوایی یا درجه بندی IP افزایش داده و باعث می‌شود که دفع حرارت راحت‌تر انجام شود. در این مقاله درباره مزیت‌ها و معایب استفاده از رنگ پودری در محصولات روشنایی صحبت کردیم. همچنین اگر نمی‌دانید درجه حفاظتی یا IP چیست؟ مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سوالات متداول

رنگ پودری الکترواستاتیک چیست؟

رنگ پودری الکترواستاتیک که از دهه 1960 در سایر کشورها مورد محبوبیت قرارگرفته؛ در زمینه رنگ‌آمیزی انواع سطوح کاربرد گسترده‌ای دارد و بهترین نوع رنگ صنعتی است که به محیط‌زیست کمترین آسیب ممکن را می‌رساند.

بازار هدف رنگ پودری الکترواستاتیک چیست؟

رنگ پودری الکترواستاتیک به علت هزینه بالایی که دارد بازار هدفش محدود است، اما به علت مزایا و جلوگیری از آسیب دیدن محصولات، کاربرد رنگ پودری الکترواستاتیک در محصولات روشنایی مورد توجه قرارگرفته است.

مزایای رنگ پودری الکترواستاتیک چیست؟

از مزایای رنگ پودری الکترواستاتیک می‌توان به دوام، ماندگاری بالا، زمان خشک شدن کوتاه و ارائه سطحی بی‌عیب اشاره کرد.

4.3/5 - (3 امتیاز)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید
علاقه مندی

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت لیست قیمت،شماره خود را قرار دهید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای نمایش کامل به طرفین بکشید.